Nästa artikel
Trafikmagasinet, Glenning & andra bilprogram på TV
Avsnitt 112

Trafikmagasinet, Glenning & andra bilprogram på TV

Publicerad 2023-08-15 07:00 (uppdaterad 2023-08-15 15:32)
I år är det 45 år sedan SVT:s Trafikmagasinet hade premiär, dessutom har 20 år gått sedan programmet lades ner. Perstad och Glenning lockade en miljonpublik och det fick förstås andra tevekanaler att försöka sig på egna produktioner. Hur många minns du? Specialavsnitt om bilteve!

I detta avsnitt av Studio Klassiker pratar vi bilteve och listar höjdpunkter och bottennoteringar.

Joakim Bergqvist har spårat upp en rad olika vinjettmelodier till bilprogram från förr – hur många känner du igen?

Carl Legelius avslöjar att han inte bara varit gäst i ett 90-talets bilprogram, han lyckades dessutom repa en bil inför rullande kameror.

Trafikmagasinet var alltid störst. De första avsnitten var lite trevande men när en Skoda slog runt i en konbana fick Trafikmagasinet ett ordentligt genomslag.

"Det enda problemet var att när Skodan välte så hade man slutat filma, det enda som finns är stillbilder", säger Fredrik Nyblad. "Ändå förändrades hela medialandskapet och Trafikmagasinets roll i Sverige."

Som bäst hade Trafikmagasinet över 2,5 miljoner tittare – i dag finns inte ett enda motormagasin i svensk TV. Hur kommer det sig?

Så lyssnar du!
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Joakim Bergqvist och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Stora sommarnumret med Kryss & Klur på köpet!

Ur innehållet #7.2023

Sverigeresan Jowett Javelin 1951
Gnällbältet – existerar det? Vi undersöker saken i en oerhört smaklig britt med försprångsteknik.

Moped Victoria Vicky 1957
Smäcker och stabil på samma gång – vardagen blir vänligare med en Victoria Vicky!

Ögonblicket Svampen växer
Ett landmärke under uppbyggnad. En Mercedes och en VW hastar förbi när Svampen tar form i Örebro 1957.

Volkswagen K70 1973
Gökunge eller guldägg? När NSU gick upp i Volkswagen ingick en färdigutvecklad modell – bara att förse med VW-emblem! Thomas har tre stycken – den minst använda har bara gått 568 mil!

Olofsfors – vilken uppslutning!
Alla tidigare besöksrekord slogs när träffen på Olofsfors Bruk anordnades för nionde gången.

Automobilia Michelingubbar
Att samla Bibendum är en stor hobby och inträdesbiljetten billig – däckgubben används fortfarande.

Läsarnas Klassiker
Johan har ekonomitrimmat sin Dodge Charger, Klara har uppfyllt drömmen om en egen Volkswagen, Jimmy njuter av sin användbara Saab 99 och Börje har fått fart på sin gamla Peugeot 404 pickup som stått sen 80-talet.

Mazda MX-5 Miata 1990
Hetaste bilen sommaren 1990, här är historien om hur världens mesta sportvagn letade sig till Sverige.  

Broschyren DKW Junior
Fenor, panoramaruta och bred grill – DKW:s mål var att sno köpare från Volkswagen med moderna attribut.


Våra Klassiker
Claes satsar på en utslätad tillvaro, Carl behåller lugnet, Fredrik sitter säkert och Skorpan luras igen.

Hobbyn & jag Bentley Eight
Sam Glover ville bara komma hem från Tyskland. Lösningen blev en risig Bentley för en spottstyver.

Fixa själv Weberförgasare
Jon Remmers vill montera två Weber i sin Volkswagen. Men först en ordentlig renovering.


Evenemang Sommarens träffar
Veckoträffar, marknader, rallyn och andra spännande evenemang – kolla in vår träffkalender!

Klassikerguiden Volvo P1800
Den fanns med många olika modellbeteckningar men gemensamt är formglädjen och bruksvänligheten.

Mitt liv i bilar

Från Morris Minor via Alfa Romeo GTA och Ferrari till Porsche Cayman. Gör som Björn och berätta om din bilkarriär i bilder!

Guru Sir M elkonverterar klassiker
Det är rent, snyggt och luktfritt i den lilla verkstaden i Östergötland. För 400 000 kronor får du din klassiker eldriven.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.