Nästa artikel
Volvo 740 med extra allt, kungens Mercedes & reflextejpens gåta
avsnitt 115

Volvo 740 med extra allt, kungens Mercedes & reflextejpens gåta

Publicerad 21 september 2023 (uppdaterad 25 september 2023)
En maxutrustad Volvo 740 från biltillbehörens gyllene era sätter igång tankarna om styling, fälgar och maffiga ljudanläggningar. Det blir ett rejält frossande i Volvos tillbehörskataloger. Medverkande är Fredrik Nyblad och Carl Legelius från Klassikers redaktion samt Johan Ålander från Bilweb Auctions.

I senaste avsnittet av Studio Klassiker pratar vi en hel del om tillbehör och styling – en trend som alltid varit stark i bilvärlden men som tog ordentlig fart på 1980-talet.

Det är något vi uppmärksammar i senaste utgåvan av VolvoKlassiker, där vi bland annat frossar i tillbehör till en Volvo 740.

Tillbehörskatalogerna är som godisbutiker och det är lätt att vilja ha allt. Priserna på originaltillbehör har också rakat i höjden på auktionssajter och andra samlarsammanhang. 

– Polaris var den enda 17-tumsfälgen som gjordes till de bakhjulsdrivna modellerna, säger Fredrik Nyblad. De kan idag lätt kosta 20 000 för en uppsättning. 

– Extraljus är i grunden en nyttogrej men det är samtidigt något som många tycker förhöjer utseendet på bilen, i alla fall rätt sorts extraljus för modellen. Det är viktigt, säger Carl Legelius.

Johan Ålander har en extremt välutrustad Volvo 760 med alla tillbehör som gick att få, inklusive mobiltelefon.

– Den har också en jättestor vinge på bakluckan. Det känns egentligen lite konstigt på en lyxbil, säger Johan.

– Den köpte många för att lättare kunna få tag i bakluckan och öppna den, flikar Carl in.

Volvos överdragsklädsel i älgskinn blev ingen stor försäljningssuccé men är mycket eftertraktad idag. 

Så lyssnar du
  • Du kan lyssna i spelaren direkt på hemsidan men även ladda ner podden gratis (högerklicka på de tre punkterna till höger om spelaren och välj "Ladda ned").
  • Med podden nedladdad kan du lyssna när du vill och var du vill.
  • Du kan även prenumerera på Klassikers podcast via Apple, Spotify, Podcaster eller valfri annan podapp – sök på Studio Klassiker!
  • Medverkande i detta avsnitt är Fredrik Nyblad, Johan Ålander och Carl Legelius.
  • Har du någon fråga, ett förslag eller något annat att säga till eller berätta för Studio Klassiker? Ring vår telefonsvarare: 08-736 12 64!

Klassiker Volvo Special 2023

Var det på 1980-talet som Volvos tillbehörsutbud var som bäst? I den åttonde upplagan av Klassikers specialutgåva om Volvo undersöker vi hur många tillbehör man egentligen kan ha i en 740 GL. 

Vi ger oss ut på en resa med en Volvo Amazon 1957 och kör längs en av få vägar i Sverige som verkligen slickar längs havet. 

Vi kör taxisuggan, PV831 som nästan bara Volvodignitärer fått åka med och i ett annat reportage kör vi Volvo Sport eller P1900 som den också kallas. 

Du får veta allt du undrat om Volvos populäraste lumparkompis, Valpen men också om efterträdarens förehavanden bakom järnridån – Volvo C202. 

Hur topprenoverar man B18-motor, var hittar man delar till klassiska Volvobilar och hur mycket är de värda? Allt detta besvaras i artiklar i vår specialutgåva. 
 
Totalt 124 sidor bara för dig som älskar Volvo!

I podden pratar vi i samarbete med Bilweb Auctions om deras andra septemberauktion och några av bilarna där. Här hittar du auktionen.

Volvo PV444 DS 1953.

Saab 96 V4 1979.

Renault 20 1978.

Mercedes-Benz 280S 1973.

Fiat 128 3p 1978.

Alfa Romeo 164 Super 2.0 TB V6

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.