Bild
Nästa artikel

Dagen b som i besiktning!

KLASSIKERKAMPEN

Fredrik Nyblad har oroat sig för hur det skulle gå att besiktiga hans projektbil i Klassikerkampen, Volvo 240 DL. Nu var det dags för besöket hos Bilprovningen.

Att ens bil ska vara nytvättad före besiktning är självklart för mig. Men den här gången ledde tvätten till att jag upptäckte ett par saker som i brådrasket fick ordnas.

När jag skulle sätta ihop säkerhetsbältena i baksätet upptäckte jag att det ena bältet var tvinnat. Ordentligt tvinnat. Jag försökte lösa upp knuten med följden att den bara blev mer ihoptrasslad. Här behövdes en mer logiskt tänkande människa med praktiskt sinnelag. Jag hämtade därför raskt Klassikers frilans Staffan Erlandsson.

Vi tog loss baksätets nedre del och skruvade loss den nedre infästningen av bältet och kunde då vrida allt rätt.

På ren rutin föreslog Staffan att vi skulle titta på lysena och när han skulle visa var jag justerade strålkastarna råkade han känna på batteriet. Som satt löst. Och fult monterat med ett vanligt spännband. Vi tog loss batteriet och hittade ett spännband som dels var längre och dels fungerade bättre. Nu sitter batteriet åtminstone fast, men helt koscher är ju inte monteringen.

Nu kunde jag ge mig av till Bilprovningen i Rissne utanför Stockholm.

Redan i kön utanför blev bilen igenkänd och även bilprovaren kände väl till vår Klassikerkamp. Det underlättade nog inte besiktningen, hans hjärta bultar för Citroën snarare än Saab eller Volvo.

Jag hade trott att den spruckna vindrutan och hålet i tröskeln skulle bli det som hamnade på protokollet. Men även om besiktningsmannen var mycket tveksam till vindrutan så var det Istället var det framvagnen jag borde ha oroat mig för.

Den yttre styrleden var ordentligt glapp på vänster sida. Tack vare det blir det ombesiktning. Ska jag bli lättad eller besviken? Jag väljer att vara glad och lättad! Det här var trots allt enklare att fixa än rosthål eller en ny vindruta.
Taggar: Projektbilar

Kommentarer

#1
Pelle
2010-04-28 18:43

Så med andra ord så lönar det sig med att vara skribent för en motortidning inför besiktningen när dessa besiktningsmän då av någon anledning helt plötsligt blir mer föråtande.Förvånad, knappast men grattis ändå. :)

#1
Johan DAHL
2010-04-29 01:27

Kul att det gick så bra Fredrik, jag trodde att de skulle vara gnälligare än de var när det gäller vindrutan, när det gäller styrleden kan du ju trösta dig med att det är ett vanligt problem på Volvos 200-serie.

/Johan DAHL (plastbilssamlare)

#1
Mark W
2010-04-29 12:44

Efter att ha kört intressebilar med mera själ än puts i över sjutton år vill jag påstå att besiktningen har blivit mänskligare med åren. Idag är det ytterst få av personalen som vill missbruka sitt ämbete genom nitisk bedömning. Snarare minns jag de senaste ca. åtta besiktningarna som gemytliga möten mellan människor med bra snack. Det var inte bättre förr på den fronten.

#1
Daniel Othfors
2010-04-30 15:18

Grattis Fredrik! Det där kan du ju fixa med hjälp av några hundringar - och det ryms väl fortfarande i kampbudgeten? Men rutan måste du ju fixa förr eller senare! Även om den "godkändes" på besiktningen är det ju inte kul att åka runt med en så'n jättespricka mitt i synen.

#1
Per-Eric
2010-05-01 17:32

När jag besiktade min Volvo 244'86 så var det kl: 11:50. En dum tid att välja. 5 st hungriga besiktningsgubbar for på den & började hamra, banka gnälla för allt. Det får du laga, bla bla.. du vet att bilen är gammal.. bla bla... 6 2:or blev domen. 10 hungriga & stressade ögon ser mer och gnäller mer än 2 ögon efter lunch. Ps: Hade jag visst att du skulle behöva en radio så hade jag aldrig gett bort min orginalradio som satt i denna bil. Mvh Per-Eric.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.