Bild
Nästa artikel

Dags för motortvättmålning

KLASSIKERKAMPEN

Fredrik Nyblad vänder sig inåt, mot motorutrymmet på sin projektvolvo i Klassikerkampen. Och finner att det är smutsigt. Lösning: Lite tvätt och lite färg.

Jag brukar ha bilar som är så rena i motorutrymmet att man skulle kunna laga mat på lämplig het plats.

Men min 7 000-kronorsvolvo lever inte riktigt upp till den renhetsnivån. Problemet stavas inte bara smuts. Plåten närmast fronten är dessutom ganska rostig.

Så här krävs även lite färg för att greja biffen, nästan bokstavligt!

Om du vill fördjupa dig i ämnet fixa till motorutrymme rekommenderar jag Klassiker nr 3/2010. Där går vår mekaniker Julle igenom steg för steg hur man kan göra.
Taggar: Projektbilar

Kommentarer

#1
David
2010-04-16 12:07

Hmmm... Ingen färg i världen kan rädda fastsättningen av batteriet. Volvoprimitivt: javisst. Snyggt eller original: Knappast.. Fuska till huvlåset också... när du ändå är där!

#1
Lars S
2010-04-16 13:45

Bumpershine på plastdetaljerna? Är det inte bättre att bara göra rent dem med schampo och vatten, för med bumpershine (typ av fett) så blir den ju ännu mera grisig om du kör i vårvädret som är nu, damm och annat fastnar på direkten..

#1
Anders
2010-04-16 13:59

Gillar dina målarkläder! =)

#1
Fredrik Nyblad, Klassiker
2010-04-16 14:08

David: Helt rätt. Det borde jag ha tagit itu med också.

Anders: Har man jobbat med lokala teve-nyheter i 15 år så slutar man till slut bry sig om kläderna blir smutsiga. Du vet aldrig när du kommer att stå i en leråker för att filma ett flygplansvrak eller dylikt. Jag sliter ut ett par jeans på 2 1/2 månad effektiv tid. Då är knäna helt slut. Står man inte på knäna för att meka så är det för att plåta.

#1
Pelle
2010-04-16 17:00

Problemet med alltför många av dessa hemma motortvättar är att något tar skada i elektroniken av både vattnet och rengöringsmedlet vilket jag själv fick upplev för ca tjugofem år sedan när jag utförde en tvätt på en Volvo GLT V6.Gick som ett skållat troll innan denna tvätt men efteråt missade den enormt vid högre varv och en felsökning genomfördes naturligtvis där inget hittades.Slutligen hittade vi felet där vattnet på denna V6:a letat sig förbi hattarna till tändstiften och slutligen lagt sig på botten av tändstiftshålen där motorn av detta vatten naturligtvis fick svåra driftstörningar.Lätt att konstatera efteråt men knappast innan när man trodde det var omöjligt för vattnet att leta sig in under denna annars skyddade yta. :/

#1
Fredrik Nyblad, Klassiker
2010-04-16 17:04

Jag kunde kanske ha betonat det tydligare, jag är halvt livrädd för motortvätt. Så jag är riktigt, riktigt försiktig med att spruta vatten på allt som har med el att göra.

#1
Anders
2010-04-17 21:22

Vad säger garagegrannarna om färgdamm på sina dyrgripar?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.