Bild
Nästa artikel

Det var bättre förr?!

KLASSIKERKAMPEN

Fredrik Nyblad sitter i sin projektbil i Klassikerkampen, Volvo 240 DL och blir svårt bakåtsträvande i sin syn på teknik. Nu hävdar han att en 240 är bättre än en modern bil.

Efter en helg då jag fått tillfälle att köra flera häftiga prestandabilar blev det förstås en stor omställning att återigen sätta sig bakom ratten på Volvo 240:n. Men det var ingen negativ upplevelse! Tvärtom blev jag återigen förvånad över den fantastiska vändradien som 240 har. Och det finns fler saker som jag faktiskt tycker är bättre på 240 än på många moderna bilar.

Men innan vi går in på det så tar vi brasklappen. Visst, det är svårt att säga emot miljömässiga och säkerhetsmässiga argument - även om Volvo 240 herrgårdsvagn så sent som 1991 vann ett pris för sin säkerhet.

Det som slagit mig är ändå vad som gått förlorat:

1. På många moderna bilar är fjädringen stenhård trots att användningsområdet är som familjebil och inte att klippa tider på Nürburgring. Att dessa familjebilar dessutom utrustats med två varv eltejp till däck hjälper inte komforten. I min 240 åker jag bekvämt på ballongdäck.

2. Tjocka stolpar kan förstås vara en del av det som gör en modern bil säker. Men i en del bilar som BMW X6 är det löjligt svårt att se bakåt. Inte blir det bättre av de moderna innerbackspeglarna som bländar ner automatiskt. Istället måste man ha backsensorer för att kunna göra den enklaste parkering. I min 240 ser jag utmärkt bakåt (fast ibland verkar jag slarva med att titta bakåt ändå...).


3. Framhjulsdrift kan ha många fördelar, men en klar nackdel som fortfarande inte gått att komma runt är den större styrradien än på många bakhulsdrivna bilar. Trots att jag inte har någon servo så går det lekande lätt att fickparkera. Så lätt att jag ibland får ett fånigt leende på läpparna. Också ett slags körglädje.

4. Moderna karossformer kan ibland göra det mycket svårt att avgöra var karossen slutar. Personligen irriterar jag mig ofta på franska bilar som har enorma vindrutor och sedan en starkt sluttande motorhuv. På en 240 finns det ingen som helst tvekan om var bilen slutar. Lådform regerar!

5. På en del moderna bilar kan bilägaren inte byta strålkastare själv utan det krävs ett verkstadsbesök. Min 240 är ytterst okomplicerad med förgasarmotor och så lite elektronik som möjligt. Dessutom har B230A-motorn gott om plats i motorutrymmet vilket förstås underlättar hempularservice. Eller hur Claes Johansson, hur var det med luftfiltret på din Saab 9000?

Det var bättre förr?!
Det var bättre förr?!

Kommentarer

#1
Pelle
2010-05-14 16:26

Ja, och ändå så är ju 240:n klumpigare och mycket mer svårmekad än 140:n.

#1
Sven
2010-05-15 00:35

Vad gäller sikten håller jag verkligen med! Ser fram emot den dag då bildesignmodet tillåter oss att kunna se ut ur bilen igen, även bakåt.

Vad gäller servicevänligheten kan man heller inte annat än att hålla med. Men dagens bilar är ju också medvetet konstruerade så att man helst inte ens ska kunna byta en glödlampa själv. Vi ska ju ha klart för oss att det inte beror på bristande kunskaper hos konstruktörerna! Anledningen stavas EFTERMARKNAD. Att sälja nya bilar ger inte mycket nettoinkomster - lönsamheten kommer efter försäljningen.

Vad gäller resten... Tja:
Tyst min mun, så får du socker!

#1
Henrik
2010-05-15 22:31

du har helt rätt fredrik jämfört med konstruktionsfelet saab...lar framstår 240 som den bästa bil som byggts!

#1
Stefan Åström
2010-05-16 20:09

Intressant att en motorjournalist klagar på hård fjädring. Det är väl till största del motorjurnalisternas eget fel, biltester handlar till väldigt stor del om hur roliga bilarna är att köra, och tillverkarna utvecklar bilarna för att de ska vinna tester. Men Fredrik, jag släpper dig fri, för du har trots allt inte skrivit om moderna bilar (vad jag vet).

#1
Fredrik Nyblad, Klassiker
2010-05-16 21:10

Stefan, det är väldigt lite jag skrivit om nya bilar. Och det är just för att motorjournalister bidragit till den här utveckligen som jag skrev det här inlägget.

#1
PerH
2010-05-17 17:37

En viktig sak till. Aerodynamiken! Försök köra en modern bil i motorvägsfart med sidorutan nere! Det går inte för det blir full storm i bilen och lågfrekventa dånande luftljud. En 240 har så kass aerodynamik att den med fördel körs med sidorutan nere. Helst med vänster armbåge på dörrkarmen. Ett stort plus för trivselfaktor här alltså.

#1
Mikko
2010-05-17 22:12

Håller med på alla punkter du radat upp.
Nånting jag retar mig mycket på är det faktum att nya bilar måste uppdatera mjukvaran för att ens fungera.

Idag fick jag dessutom den stora äran att köra en lågmilad, rostfri 240DL och det kändes som att komma hem. Det är något speciellt med bilar som designades på 70-talet.

#1
Håkan
2010-05-17 23:30

Det är som jag alltid har sagt; det var bättre förr! Det finns ingen bil som är så lättåtkomlig i motorrummet som en gammal Volvo. Jämför bara med en ny Audi...

#1
EmilHammarlund
2010-05-17 23:42

Jag har aldrig kört eller åkt i någon bil som känts bättre än Volvo 240, nästan så att jag börjar undra om de är byggda för att passa just mig. Kör för tillfället kanske 70 mil i veckan mestadels på krokiga, usla asfaltsvägar i hög fart och mjukt och fint går det i min DL -81. 140 och 740 är rena mardrömmen jämfört med 240.

#1
Sven
2010-05-17 23:49

Och jag måste tillägga att jag missade vad du skrev om den "moderna" däck-idiotin. Håller med fullkomligt även på denna punkt!

#1
Christoffer
2010-05-18 00:40

Håller med i allt! Är bilmekaniker på en allbilverkstad och mekar med det mesta som finns, och nya bilar är verkligen inte bättre än gamla, tycker jag, inte ens driftsäkerheten är bättre. Skulle aldrig våga sätta mig i en ny V70 och dra iväg på jorden runt resa, något jag inte skulle tveka en sekund att göra i min 740.
Sen det med säkerhet... Krockkuddar i all ära, men lättbytta lampor och bra sikt betyder mer för trasfiksäkerheten än elektroniska hängslen någonsin kommer göra, även om just ESP/ABS inte är dumma uppfinningar.

#1
Per
2010-05-20 09:10

Utöver vad som sagts innan -Värmen i en 240 klår alla moderna bilar jag kört. Rejält varmt och fläkten behöver inte ens vara på utanför stan.
De gånger man ska in i bilen när det har snöat eller regnat så hamnar inte skiten rakt ner i sätet när man öppnar dörren.
Reglage som går att manövrera även med handskar på.

#2
björn gustavsson
2010-07-04 21:31

Har som gräns att jag aldrig ska äga en bil nyare än 1984
gjorde dock ett avsteg en gång men det var en 245 1992 så jag är väl förlåten??

#3
Student 123
2013-07-19 12:40

Jag äger själv en 240 , som jag köpte till mig själv i 19 års-present för 2 månader sedan. Jag håller med allt som Freddan säger. Farsans audi från 2011 har säten som rent komfortmässigt närmast kan jämföras med granit! (och ja, han har själv uttryckt sig så)
Min 240 ska ja hålla liv i så länge det finns vägar på den här planeten!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.