Bild
Nästa artikel
Färdigmuttrat

Färdigmuttrat

Rädda en Panda del 15

Det tog en stund, men nu är den lille motorn väck. Växellådan ska paras ihop med nya spisen, sen är det klart. Kanske.

Efter sju sorger, två förkylningar och många andra skrivna artiklar fanns det tid för motordemontering. Att pilla ur en liten Panda–motor på nätt en liter är väl ingen match. Det var åtminstone vad jag trodde, men jag hade fel. Dels är det precis lika många sladdar på en Panda från –88 som vilken annan modern bil som helst, dels hade jag förträngt själva fyrhjulsdriften.

Till en början gick allt bra. Skruvar, sladdar, kablage och allt annat lossade som det vore nytt; inga problem med fastärgade bultar eller annat. Största problemet kom då jag skulle lossa drivaxelmutterna som sitter mitt i främre hjulnavet och håller drivaxlarna på plats. För att göra en lång historia kort tog det drygt två timmar, ett överbelastat lednyckelhandtag, en halv burk 5–56, osande ramsor och en rejäl dos mutterknackare att lossa två muttrar. Därefter blev det en vanlig skruva–loss–och–försök–komma–ihåg–var–grejerna–ska–sitta–mekning.

Väl på golvet visade det sig att motorn under en längre tid lidit av inkontinens. Oljesölet hade trångt in och tagit över precis hela motorutrymmet. Enda fördelen är att större delen av motorrummet varit rostskyddat lika länge, så efter en sväng med avfettningsflaskan och en trasa så skiner det hyfsat vitt i motorrummet.


Den självförstörande motorn finns nu hos doktor Transplant där aggregat och växellåda flyttas över till den nya maskinen. Planen för Operation Stora Rycket innebär att hela Klassikerredaktionen, förstärkt av Bo Legelius, dyker upp i mitt garage för att under en maratonmekning återbörda drivlina och diverse mindre dåliga karossdelar. Givetvis dokumenteras övningen för publicering på denna sida och i kommande nummer av Klassiker. Snart åker vi Panda!
 

Kommentarer

#1
Gäst
2010-10-09 17:11

Dags för en ny, lite roligare projektbil. Både Fiat Pandan och Peugeot 404:an är tråkiga, om man nu får säga så.

#2
Anders Orrje
2010-10-10 17:02

Trevlig artikelserie om Pandan. Kul med udda bilar och Panda 4x4 är ju verkligen en sådan i vårt land. Är själv ägare till bland annat en 88:a 4x4
som bara rullar på. Vid 15000 mil satte jag in en 1,1 l motor från en Punto vilket gjort bilen till en annan varelse på vägen än tidigare.
Lycka till med fortsättningen...................

#3
Staffan Erlandsson
2010-10-12 14:41

Nog är Pandan udda! Och varför har vi ingen 1,1-litersmaskin?

Gäst, har du förslag på projektbilar så tas dessa gärna mot! Det finns säkert många modeller som ingen ens tänkt på de senaste åren som kan bli trevliga projekt.

#4
Johan E
2010-10-12 21:56

Förslag på projektbilar: Lada Samara (när såg man senast en fräsch sådan, om ens någonsin?), en tidig Saab 99/900 (gärna nån riktigt udda variant typ GLE), Volvo 264 eller varför inte en sportig (?) 480ES? Annars kan det gärna vara dags för en japan, nån riktig 70-talare - Datsun 120Y, Honda Prelude (första utgåvan med dubbla solluckor), Toyota Celica, Mazda 323...eller varför inte en 80-talare? Honda Civic/Nissan Micra/Toyota Starlet/Mitsubishi Lancer etc. Annars är en Audi 100 GL 5E cirka 77-80 aldrig fel, om man nu vill röra sig tillbaka mot Dr Müller-land! Eller - en engelsman! Rover SD1, anyone?!

#5
Staffan Erlandsson
2010-10-13 09:59

Idel goda förslag. Tackar!

#6
bengtp99
2010-10-14 00:01

En japansk 80-talare är väl ingen dum idé som nästa projektbil, jag tänker på en Mitsubishi Tredia Turbo.......sällsynt när den kom och ännu mer sällsynt nu om man överhuvudtaget hittar nån. En gimmick med den är att det är 8-växlad:)

#7
Krister Persson
2010-10-19 12:08

Såg en vit Panda på E6:an i morse. Var det Klassiker som var ute på provtur?

#8
Staffan Erlandsson
2010-10-19 21:53

Nejdå, vi håller oss bredvid vägarna med vår Panda :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.