Bild
Nästa artikel
Jons Motorbygge del 7 - Oljekoll!

Jons Motorbygge del 7 - Oljekoll!

Projektbilar

Jon bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten. Sjunde delen

Det ser nästan ut som receptet till en katastrof! Två och en halv liter motorolja ryms i en Volkswagen typ 1 motor. Dessa ska inte bara smörja motorn, de står även för en stor del av motorns kylning via en oljekylare placerad löjligt nära motorns varmaste delar. Lägg därtill att Volkswagen under motorns produktionsliv aldrig lyckades åstadkomma ett riktigt vettigt oljefilter.

Systemet fungerar i en motor på 1200 eller 1300 kubik, till nöds även i det största fabriksutförandet på 1600 kubikcentimeter. Men i grunden är det ett smörj och kylsystem konstruerat för dryga 30 hästkrafter vid 4 000 r/pm.
Det är ganska mycket begärt att samma system ska fungera tillförlitligt i en motor som sparkar ur sig det femdubbla antalet hästkrafter. Dessutom vid ett betydligt högre varvtal. Som tur är har typ 1 motorer trimmats i decennier och det finns flera färdiga lösningar för hur kapaciteten kan ökas.
Ett av de första stegen är att öka oljevolymen med en påbyggnadsoljesump. Längre fram ska motorn även förses med ett riktigt oljefilter.
 
 
Text&Foto Jon Remmers
Taggar: Projektbilar, Hem

Kommentarer

#1
Oscar G
2012-08-22 09:40

Jag fortsätter att förundras... Både över den underbart galna tilltaget att bygga en motor hemma i lägenheten - och över alla dessa kunskaper!

#2
VW
2012-09-04 09:15

Fel rubrik, en VW 1600TL är väl ingen "bubbla"

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.