Bild
Nästa artikel
Jons Motorbygge del 9

Jons Motorbygge del 9

Motorbygget

nionde delen av Jons herrejössesdunderklump till motor.

Var det någon som sade att folkamotorer var okomplicerade maskiner? Kanske i standardutförande, men så fort man börjar laborera med längre slaglängd, vassare kamaxlar och utväxlade vippställ så kastas allting på ända. Kolvarna i motorn vänder inte längre på samma ställe som ingenjörerna i Wolfsburg tänkt sig och man måste själv ta på sig ingenjörsrocken (morgonrocken?) och börja fundera på vad som egentligen händer i en motor om inte allting ska sluta med ett mycket dyrt klonk. Det är otroligt läskigt. Men samtidigt lärorikt och känslan när allt är monterat är oslagbar.

 

Med motorns bottendel monterad kan jag börja bygga vidare med cylindrar och topplock. Man ska vara ärlig och i ärlighetens namn har jag redan gjort det här en gång. Om jag ska vara riktigt och helt ärlig så har jag faktiskt gjort det här ungefär tre gånger. Torrmontering kallas det och är en god idé om man inte vill riskera att måla in sig i ett hörn.

 

Det första steget efter att ha monterat ihop motorblocket är att shimsa in cylindrarna så kolvarna vänder på samma avstånd från topplocket mellan höger och vänster blockhalva. Viktigast av allt; kolvarna får aldrig riskera att smälla in i topplocken.

 

Egentligen borde det här vara en självklarhet. Med vevaxeln centrerad i mitten och med alla mått identiska mellan höger och vänster blockhalva vänder också kolvarna på samma ställe i förhållande till topplocken.


 

Tyvärr är verkligheten betydligt tristare. När vevaxelns lagerlägen borras på den stora fabriken i Brasilien händer det ofta att lägena förskjuts i sidled. Det gör i sin tur att vevaxeln förskjuts i sidled. Med vevaxeln förskjuten förskjuts även vevstakarnas ytterlägen – och i lilländan av vevstakarna sitter kolvarna.

 

Med andra ord – man måste shimsa ut höger och vänster cylinderpar så kolvarna vänder på samma avstånd från topplocket. Om man inte gör det får man olika kompression mellan höger och vänster cylinderpar. Fortsätt läs. Det är inte kärnfysik vi pratar om.

                                                                                                                             

Text&Foto Jon Remmers

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.