Klassikerkampsbilen såld!
På söndagen såldes Fredrik Nyblads bil i Klassikerkampen på KVD:s hobbybilsauktion. Slutbudet blev 11 000 kronor, en skaplig värdehöjning i procent räknad då den köptes för 7 000 kronor för ett knappt halvår sedan.
Det var kyligt och regn i luften när KVD, Kvarndammen höll öppet hus i Åkersberga i samband med att man senare under dagen för andra året i rad arrangerade en samlarbilsauktion tillsammans med tidningen Teknikens Värld.
Trots det dåliga vädret kom ett 50-tal bilar till träffen. Det var både bilar som skulle säljas på auktionen och vanliga entusiastbilar.
Den förste som kom fram till mig och ville prata om min 240 ville veta hur tung släpvagn den får dra. Innan jag hann finna mig hade jag tagit fram registreringsbeviset och visade siffrorna. Den intresserade mannen ville ha bilen som andrabil att bruksa. Först när han gått kom jag på hur jag borde ha svarat, att det nog finns tillräckligt med 240:s som redan har dragkrok och säkert också extraljus som han kan hitta. Men att det nog är dags att börja se 240 i ett klassikerljus.
Nu var det nog inte den mannen som tog hem auktionen. Natten till söndagen var det en budgivare som höjde från 6 500 kronor till 10 000 kronor och efter något ströbud under dagen höjde till sist signaturen "Musta1" till 11 000 kronor och vann auktionen. Grattis!
Vi återkommer givetvis och berättar hur det går med överlämnandet av vår Klassikerkampsbil till den nye ägaren. Men jag vill ändå passa på att konstatera den värdeökning som min bil i Klassikerkampen genomgått på knappt ett halvår: från 7 000 kronor till 11 000 kronor. Slår du det Claes Johansson?
Kommentarer
En Taunus för 44500 och en Maserati för 16200. Låter som omvända världen!
Dessa Taunus är bland det vackraste som finns och med tanke på att det inte finns några kvar så varför inte betala en slant för ett toppenexemplar om man har råd...
Men 80-tals 240 vart inte insläppt till finbilsparkeringen... En sammanfattning så god som någon i klassikerkampen till om 80-tals 240 är en klassiker eller inte idag. Så mannen som ville diskutera släp var nog den som hade mest insikt den dagen. Nej, jag är inte bitter...
E28an är en knappt? tio st (jag känner till 6-7st) M5 E28 i Sverige, endast 588st M5 E28 i Europautförande med ratten på vänster sida byggdes. Totalt byggdes 2211st, över hälften svarta till Nordamerika.
En vagn väl värd ett reportage.
Mvh Stephan
Det egendomliga med dessa begagnade bilar trots helt olika utförande är att t ex en begagnad 240, 740, 850 i jämförbart skick rent funktionsmässigt kan ha samma värde som begagnade dör de ibland överlappar varandra rent prismässigt trots att tekniken och byggandet är ljusår mellan dessa bilar och då talar vi ändå inte om någon klassiker i dessa sammanhang som en P1800.Och nej, en Volvo 240 DL lär aldrig få samma status i detta ämne som en välvårdad Volvo 240 GLT V6.Och tur är väl det.
Men vad i...!?
En Maserati Quattroporte för SEXTON OCH TVÅ!!!
Hur gick det till? Visserligen en USA-import men ändå! En Maserati för ett bankomatuttag. Jisses...
Kontra en Taunus för 44 tusen... Lennart Swan steg händelsevis inte ut ur nån buske där i Åkersberga & började snacka om dolda kameran?
Volvo P1800 ES?
Modellen heter P1800 som sedan och 1800 ES som kombi: aldrig mötas de två.
till pelle jo men 240 dl har väl sålts i fler ex än 240 glt genom åren men ändå en fantastisk bil!!
Undrar vad som hände med Maseratin. Tillhör en bilskrot och är avregistrerad!