Bild
Nästa artikel

Klassikerstatuskampen

SAAB MOT VOLVO

Vad gör en klassiker till en klassiker? Och hur rankar man olika klassiker mot varandra? Svaren får du när det ska avgöras vilken bil som har högst klassikerstatus - Saab 9000 eller Volvo 240?

Att Fredrik köpt bil i bäst skick i Klassikerkampen fastställdes i en
jämn duell för en tid sedan. Fredriks exemplar kammade hem 126 poäng och
vann över Claes bil med 7 poäng. Nu är det dags att avgöra modellernas
klassikerstatus.

Hur fastställer man en bilmodells status som klassiker? frågar du.

Vetenskapligt, givetvis! svarar domaren.

Genom att bedöma en rad detaljer och förhållanden och ranka dessa enligt en strikt mall kommer svaret på frågan om vilken av bilarna som besitter den högsta klassikerstatusen att framstå som kristallklart. Obestridbart.

1. Folklig och kulturell förankring
Vi börjar enkelt: Genom att mäta antal träffar på modellnamnen Volvo 240 respektive Saab 9000 hos Google.
Volvo 240 får 1 550 000 träffar
Saab 9000 får 1 300 000 träffar
På Internet movie var database www.imcdb.org får Volvo 240 20 sidor träffar och Saab 9000 7 sidor träffar. Dessutom förekommer Volvon i proportionellt sett fler "huvudroller".
Ronden går till Volvo 240, 1-0 alltså

2. Produktionstid och produktionsmängd
Ju längre tid en modell tillverkas, desto större chans har den att sätta avtryck i klassikervärlden. Är produktionstiden extremt kort och antalet exemplar mycket få, kan det också innebära en fördel. Men så är inte fallet här.
Saab 9000 tillverkades, 1984-1998, alltså 14 år och i drygt 503 000 exemplar, inte så illa. Men Volvo 240 slår den med råge! Under åren 1974-1993, alltså 19 år, producerades drygt 2,8 miljoner exemplar!
Ronden går till Volvo 240 och nu står det 2-0.


3. Ã-verlevnadstal
Det finns 198 Saab 9000 av 1985 års modell kvar, 174 är avställda. Inte mer än ett 20-tal i trafik alltså. Det finns 2 863 Volvo 244 1986 kvar, 1 374 avställda, omkring 1 500 rullar således fortfarande.
Vad det betyder för klassikerstatusen är osäkert men domaren väljer att utse Saaben till vinnare i denna rond.
Ställningen jämnas ut till 2-1

4. Huvudvändarkoefficient
Hur stor uppmärksamhet väcker den som kör en välvårdad Volvo 244 DL respektive Saab 9000 Turbo hos "vanligt folk på gatan"?
Ett test görs på en av Stockholms trafiktätaste gator, Sveavägen, under rusningstrafik men ger inga säkra resultat. Domaren ser inga munnar som formar "titta där!" med läpparna, inga mobilkameror som hastigt rycks upp, inga barn som rycker sina föräldrar i rocken för att berätta om det stora just skett.
Tillbaka på redaktionen tvingas domaren göra en skönsmässig bedömning och kommer fram till följande: Volvo med sin tio år äldre kaross sticker ut mer i trafikbilden.
3-1 till Volvo alltså.

5. Tekniskt raffinemang
Utan vidare resonemang kan det sägas att Saab 9000 bjuder på mer spännande och framåtblickande teknik än Volvo 240. Kolla bara färddatorn med gröna siffror! Det är inget snack om att Saab vinner ronden och nu står det 3-2.

6. Framgångar inom motorsporten
Saab har deltagit i en och annan biltävling genom åren men 9000 har det varit väldigt tyst runt i dessa sammanhang. Största prestationen är rekordkörningarna på Talladega-banan i USA där man körde 10 000 mil med en snittfart av 213 km/h. En solklar fjäder i hatten!
Volvo 240 har utmärkt sig desto mer inom motorsporten, inte minst genom deltagandet i ETCC och DTM på 1980-talet och det smäller högt. Volvo Original Cup ska vi inte heller glömma. Så trots rekordkörningarna får Saab stryka på foten i denna rond.
4-2 till Fredrik och Volvo således.

7. Servicevänlighet och tillgång på delar
Här har vi redan konstaterat i en duell i gör-det-själv-hallen att Fredriks Volvo var både mekvänligast och enklast att få tag i delar till. Inte oviktigt när det gäller klassikerstatusen.
Ronden går till Volvo och det står 5-2

Det ser alltså ut som om Fredrik vinner med 5-2, Volvo 240 har högre klassikerstatus än Saab 9000. Den ligger några år före Saab och när den blir riktigt accepterad kommer det att finnas bilar kvar att ta hand om. När allmänheten förstår att Saab 9000 är något att spara på kommer det inte att finnas särskilt många att tillgå, i alla fall inte av de tidiga årgångarna.

Men vänta, vi har glömt en gren, nämligen:

8. Den specifika modellens klassikerstatus
Okej, Volvo 240 som modellserie är hetare än Saab 9000. Men när vi går ned på modellnivå, hur ser det ut då? Som vi alla vet kan det ofta vara exemplaret och inte modellen som styr vilken klassiker vi köper och vilket vi inte fastnar för.

8a. Rang i modellprogrammet
Fredriks 244 är en DL, den billigaste varianten i 240-serien 1986. Claes 9000 Turbo 16 var även den bottenmodellen - men också toppmodellen eftersom det 1985 fortfarande bara fanns en 9000 att välja på.
1 poäng till Saab.

8b. Rang på bilmarknaden när den var ny
Att köpa en Volvo 244 DL 1986 var ungefär lika spännande som att lyssna på Ring så spelar vi - i repris. Att synas i en Saab 9000 Turbo 16 var däremot stentufft 1985, det var väntelista på bilarna och hade man en kunde man sälja den för mer än nypriset!
Ytterligare ett poäng till Claes.

8c. Attraktionskraft på samtida entusiaster
Hur många 240-entusiaster drömmer om en vit 244 DL automat utan servo? Väldigt få, de flesta suktar efter en GLT, GLE, GT eller Turbo. Gärna med soltak, läderklädsel och AC.
Saab 9000-entusiasterna är betydligt färre men bland de som finns rankas en tidig bil med tredelad spoiler, rakt avgasrör och trubbnosen högt.
Poäng till Claes igen.

Plötsligt står det 5-5, oavgjort med andra ord.
Slutsats: Fredrik har valt rätt modellserie men på grund av budgettaket fått nöja sig med fel modell. Claes har valt fel modellserie men just därför haft råd att hitta helrätt modell.

Nästa och sista delen i Klassikerkampen blir en övning som inkluderar en hemlig racerförare. Håll koll på www.klassiker.nu!
Taggar: Projektbilar
Klassikerstatuskampen
Klassikerstatuskampen

Kommentarer

#1
Tomas Åström
2010-05-08 22:18

Bra resonemang! Av kommentarerna att döma kan man inte tycka om både Volvo och Saab samtidigt. Det gör dock jag, men av dessa två mest Saaben. Då det gäller tävlingens premisser visar det nog sig Volvon bör väljas om man ska hålla sig till 10000-kronorsbudgeten. Jag vill nu se en uppföljare när Fredrik köper en fullutrustad Volvo 760 och Claes en snikig Saab 900 (förgasarmodellen utan någon mer modellbeteckning) eller 900c.

#1
Tomas Åström
2010-05-08 23:11

Med "kommentarerna" menar jag såklart de kommentarer som läsare skrivit till artiklarna som skrivits om klassikerkampen. Vill vara tydlig.

#1
Pelle
2010-05-09 11:35

Volvo är och har alltid varit en produkt av sin tid och symboliserar funktion och tankesätt på de som äger och kör dessa bilar oavsett modell för sitt lands bilproduktion.Saab är och kommer alltid att vara lillebror som ville så mycket men aldrig riktigt orkade fram pga för stora drömmar och för lite förnuft.Det tog ju t ex åtskilliga år för Saab att förstå att en kombi var ett storsäljande alternativ.Varför !?.

#1
Sven
2010-05-09 12:05

Volvo 240 har för mig alltid framstått som lika tekniskt raffinerad och lika sensuell som Vaz Lada. Tråkighet är bara förnamnet.

Eftersom det är väldigt många år sedan jag var Saab-fantast klappade mitt hjärta inte särskilt mycket hårdare av att läsa om Claes 9000.

MEN, som Tony Irving brukar säga:

Å ena sidan bjöd Saaben då den kom på en komfort, en väghållning, ett tekniskt raffinemang och prestanda som vid den tiden inte ens fanns på Volvos agenda. För det går inte komma ifrån att 9000 var en ytterst vilsam bil att åka i, och dessutom vilsam och modern att köra. Det var bilen man satt i och körde aktivt men ändå bekvämt, inte som man sitter ovanpå ett hårt Volvosäte och passivt "framför" snarare än kör.

Å andra sidan vaknade mitt intresse när jag insåg att "Wennlo 60-ventilkåpan" inte var en gimmick utan verklighet. Då blev detta för första gången en 9000 som faktiskt framstod som ett spännande entusiastobjekt.

En inkörsport för nyvaknat intresse för den allt ovanligare originalversionen av 9000 är vad ni skapat med denna festliga "klassikerkamp"!

Fast du, Pelle: Även om jag också förudrades över att Saab aldrig kostade på sig den där välbehövliga kombimodellen, så nog hade de förstått värdet av en sådan väldigt tidigt. 1959, närmare bestämt. 95:an var ju med Saabmått mätt en verklig storsäljare under väldigt många år...

#1
S.Martin
2010-05-10 12:30

Ser riktigt bra ut, och den sista delen av tävlingen låter riktigt spännande! Men hoppas Claes vinner, den mest intressanta bilen för mig. 240DL är inte mycket att hänga i granen mer än att det är väldigt kul att se en i fint skick...

#1
Gustav
2010-05-10 14:32

En bil som endast sålt marginellt kan ju inte ens bli en klassiker. Det krävs många sålda exemplar så att hela svenska folket har koppling till objektet. Alltså måste Volvon vinna. Att Volvon har mindre körglädje är bara en myt, saaben har visserligen mer effekt men POWER IS NOTHING WITHOUT CONTROL. Saab är bara bäst när de får säga det själva.

#1
Sven
2010-05-10 19:29

"En bil som endast sålt marginellt kan ju inte ens bli en klassiker", skriver Gustav ovan.

Hmm... det där får du nog förklara, Gustav. Med ditt resonemang skulle alltså inte en Lotus eller en TWR vara en klassiker? Eller en Bentley eller en Fiat Multipla från 50-talet? Eller en Buick Roadmaster, som bara såldes i några dussin exemplar i landet men som ändå nått ikonstatus bland klassiker?

Körglädje är förvisso någonting subjektivt, men för min del har jag kört så många påtvingade mil i 240 att det varit mig en sann glädjeupplevelse när jag haft en Saab 9000 till låns. Och då vill jag påpeka att jag inte är Saabägare själv, och inte varit det på över 20 år...

#1
Anton Björklund
2010-05-11 14:37

Pelle:Man kan ju vända på det, varför körde Volvo bakhjulsdrivet ända fram till -92?
Titta vad majoriteten av bilmärken som har framhjulsdrivet nu.

#2
Alexander Wennlo
2010-09-26 16:33

Råkade bara snubbla över alla dessa artiklar om den gamle bilen med plåten FYX 652. Vilka minnen det framkallar att se bilen igen, det är verkligen skönt att se att den tagits omhand väl efter att min bror sålde den. Jag fick tyvärr aldrig tillfälle själv att köra "Fyxen" då jag inte hade åldern inne för att ta körkort innan bilen plötsligt var miltals bort. Hoppas verkligen att jag någon dag kan få möjligheten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.