Bild
Nästa artikel
Knack i motorn – vem där?

Knack i motorn – vem där?

Rädda en Panda del 6

Staffan Erlandsson gör en helhetsbedömning av vår fådda Fiat Panda 4X4 och kommer fram till att det är en riktigt bra bil – egentligen!

Efter att Bo Legelius utan påtaglig framgång bytt vevstakslager börjar det luta allt mer åt ett motorbyte för att få stil på Pandan. Men hur är skicket på bilen i övrigt? För att få reda på det tar jag hand om den lilla vita.

Provkörningen börjar så sakta hemma på tomten. Drivaxlarna testas mellan björkarna och päronträdet – inget knakande. Bra bromsar, vindrutetorkarna fungerar liksom blinkers. Det känns faktiskt riktigt bra.

Jag kör ner i diket för att se om jag kan ta mig upp. Spaken för fyrhjulsdrift lyfts uppåt, lampan med 4WD-symbolen tänds och den lilla bilen tuggar sig upp genom meterhögt daggfuktigt gräs utan problem.

Därefter är det dags för en tur på landsvägen. Accelerationen är fortfarande mycket blygsam, Pandan är antagligen den slöaste bil jag någonsin kört. Italienarna har på något sinnrikt sätt lyckats koppla bort prestandan i bilen.

Knackandet från motorn hörs tydligast vid fullgasacceleration, liksom vid gassläpp. Även vid Pandans kritiska Machtal om 70 km/h finns ett kontinuerligt knackande.

Färden går till en välrenommerad Fiatmekaniker i närområdet för diagnos. Efter en dryg mil börjar dock tempmätaren sakta sega sig förbi 90–strecket, upp och förbi både 100 och 110 grader innan jag äntligen kommer fram. Första diagnosen blir att elfläkten inte hoppar igång.


En klassisk fulmekning med tvångsmatning från batteriet löser problemet. Tror vi. Efter motorstart och lyssnande med vant motoröra konstaterar den välrenommerade Fiatmekanikern att vevaxeln bör mätas upp liksom vevstakarnas rakhet. Vevlager bör bytas vilket betyder demontering av växellåda.

Domen blir att motorn visserligen går att laga men tidsåtgången för demontering, mätning och montering av nya delar vida överstiger tidsåtgången för ett motorbyte.

Hemfärden sker i moll. Elfläkten brummar tryggt men tempmätaren stiger återigen mot kokpunkten. Är vattenpumpen död?

Med full värme och fläkt lyckas jag dock denna stekheta sommardag hålla nålen i schack och tar mig hem, om än något svettig – kapaciteten i Pandans värmepaket är oanat hög.

Vi har alltså en Panda i gott bruksskick med förtroendeingivande bromsar, koppling och växellåda med goda utsikter att klara en besiktning. Abret är motorn som kan haverera närsomhelst varför nästa steg blir motorjakt. Vem sitter på en FIRE–motor i dokumenterat gott skick?

Kommentarer

#1
Gäst
2010-08-04 11:33

Det borde väl inte vara så svårt att få tag på bildelsbasen. Hitta en Uno -96 (Firemotor) för 1800:-

#2
Staffan
2010-08-04 15:31

Hittade två FIRE-motorer på Bildelsbasen tidigare i somras. Den ena hade dålig kompression på en cylinder, den andra fanns inte längre.
Motorfrågan är den stora grejen med denna lilla bil. Det jobbas dock mycket i det tysta för att lösa detta och det ser mycket ljust ut. Besked kommer då allt är klart!

#3
Finnland
2010-08-05 07:43

Försökt leta på Fiatklubbens hemsida? Dom brukar ha det mesta. :)

http://sfk.ibk.se

#4
Staffan
2010-08-05 08:28

Finnland, där fanns det mycket godis, tack för tipset!

#5
PandaSåklart
2010-08-07 13:14

Kolla med Adapt i Nödinge. Företaget som bygger om Fiat 500 till elbilar. Det första dom gör är att de sliter ut 1,2 liters motorn. Det sägs att de har ett antal splitter nya motorer liggandes...
Den borde dessutom passa i Pandan utan några större problem. Denna motor är vidareutvecklingen av 1,1 litersmotorn. Som ju faktiskt satt i den 4-hjulsdrivna Pandan de sista årsmodellerna. Så passa på att byt 45-hästarn mot en ny 60-hästars. Det skulle passa perfekt i Pandan!

#6
Staffan Erlandsson
2010-08-09 19:31

Tack för det tipset också! 60 hästar vore inte fel.

#7
Kjell B
2010-08-10 15:26

Hej. Motor med rätt motorkod finns på Välsta bildemontering i Hudik (0650/743200), lagernummer W18973. Från en Uno -89. Flytta över motorfästen och ev grenrör o insug. 1800 kr.

#8
Staffan Erlandsson
2010-08-10 15:47

Här haglar tipsen! Tack Kjell!

#9
Martin Rosander
2010-08-10 15:57

Har en precis likadan Panda 4x4 med 5000 mil på mätaren.
Kör varje dag, lämnar skola/dagis etc. Funkar kanon!
Tips: Oljetryckslampan är bort-"rationaliserad" från fabrik!
Verkar som de fick slut på instrumentbrädakontakter när de satte in 4wd-lampan?
Hur som: Det finns ingen lampa monterad i instrumentpanelen.
Original...
Kolla oljan ofta!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.