Bild
Nästa artikel
Motorbygget del 2

Motorbygget del 2

Jons Motorbygge

Jon Remmers bygger en helt ny jättestor motor till sin Volkswagen 1600 TL – hemma i lägenheten. Följ jobbet här på webben.

Motorsatsen

En folkamotor är väl en folkamotor? Knappast! Volkswagens luftkylda boxermotor måste vara en av historiens längst utvecklade motorkonstruktioner. Knappt någon enda pryttel från de första förkrigsmotorerna går att använda i en motor från sjuttiotalet. Vidare har en enorm eftermarknadsindustri fortsatt utveckla grundkonceptet in absurdum.

En av folkamotorns stora fördelar är att den är uppbyggd med lösa cylindrar – ungefär som en mopedmotor. Att gå upp i cylindervolym är inte svårare än att byta till större cylindrar. Går man upp i cylindervolym är steget inte långt till att montera en vevaxel med längre slaglängd.

Det har gått så långt att det idag går att bygga motorer med cylindervolymer hela vägen upp till 2,4 liter – utifrån delar som kan köpas över disk. Dessa motorer lämnar ofta en god bit över 200 hästkrafter utan turbomatning och racebensin. De första folkamotorerna lämnade omkring 20 hästkrafter…

Eftermarknaden är något oöverskådlig, så för mig föreföll det klokt att satsa på ett kit. Firman CB-Performance i USA sätter ihop flera motorsatser i varierande storlekar. Mitt val föll på en sats med kombinationen 82 mm slaglängd och 90,5 mm cylinderdiameter.

Det ger 2110 kubikcentimeters cylindervolym och verkar vara allmänt accepterat som den ungefärliga maxgränsen för hur stor en motor kan byggas utan att allt för stort avkall görs på livslängd och driftsäkerhet. Det innebär också att förhållandet mellan slaglängd och cylinderdiameter hamnar i närheten av det i en original 1600-motor. Tillsammans med en relativt mild kamaxel ska det ge en motorkaraktär med någorlunda jämnt effektuttag över hela varvtalsregistret.


Till motorsatsen valdes ett digitalt insprutningssystem. Efter att tidigare ha lagt ut en smärre förmögenhet på munstycken till Weber-förgasare ville jag testa något nytt. Bränsleinsprutning ger också en mängd fördelar.

I grova drag fungerar systemet på så vis att en lambdasond i avgassystemet mäter syrenivån i avgaserna. Har man koll på mängden syre som blir över när motorn förbränt bensinen kan man också med hjälp av andra givare i systemet räkna sig fram till hur mycket mer eller mindre bensin motorn behöver för att uppnå optimal förbränning. Det hela sköts av systemets datahjärna, men man kan även själv gå in i systemet och göra nödvändiga korrigeringar med en vanlig laptop. Rörigt? Det blir mer logiskt längre fram – jag lovar.


Text och Foto Jon Remmers
 

Kommentarer

#1
FiggeL
2012-05-16 21:09

Såå fränt!

#2
Kaninteloggain
2012-05-21 10:12

Kul projekt! Dessutom är det alltid extra roligt med goda prestanda i gamla (och ofta lätta..) bilar. Kort fråga: hur håller transmissionen? Blir det någon låda/slutväxel från transport, eller gör man där? Hänger sedan drivaxlar/knutar med?

#3
Jon Remmers
2012-05-21 20:05

Roligt med respons! Kort svar på kort och bra fråga: Original kraftöverföring ska enligt vad jag kan läsa mig till på olika forum fungera förvånansvärt bra. Det är dragracingstarter där man omedelbart släpper kopplingen som dödar lådor. Inte min kopp te så jag borde klara mig med en förstärkt Typ-1 låda.
Min plan är att montera motorn i bilen nu i sommar och köra så mycket jag hinner. Eventuella förstärkningar och förbättringar av bromsar och växellåda får komma i steg två till nästa säsong. Det blir garanterat andra saker som behöver ändras, kablar man vill dra om, rör med någon ful krök osv.

#4
David, Luleå
2012-05-22 11:10

Jag har en likadan bil som du, -67 TL. I den har jag en motor från en 412 LS med vev och cylindrar från en buss. Totalt 2 liter, lite portade toppar och en vassare kam.

Jag körde den till bilprovningen och typade om den med rätt motor, körde hem och vid nästa tur fick jag för mig att kolla vad den gjorde 0-100 på.

Där sa spindeldreven i diffen adjö så det blev bogsering hem.

Så mitt tips är sätt i en superdiff innan du blir inspirerad att göra en snabb start vid ett rödljus eller så.

För det kommer du att göra. Det går bara inte att hålla sig. Pinsamt att bogseras hem med svansen mellan bena.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.