Bild
Nästa artikel
Nu byter vi lager på Pandan!

Nu byter vi lager på Pandan!

Rädda en Panda del 5

Nya vevstakslager – ska det få tyst på skramlet? Bo Legelius drar på sig overallen och kryper in under den lilla Pandan.

Efter påfyllning med olja från Lidl gick Pandans motor fint på tomgång men vid uppvarvning avgav den ett metalliskt slammer. Det ljudet kände jag igen. Första gången jag hörde det var för mer än 40 år sedan och då kom det från min just inköpta M.G. TD 1950.

Då hade jag hjälp av en bok som beskrev olika missljud från motorn och dess orsaker. Ljudet stämde in på slitna vevstakslager, defekta vevaxellager ger upphov till ett mer mullrande ljud.

På M.G.n visade det sig att standardlager monterats trots att vevaxeln slipats, då räckte det med att byta vevstakslager till rätt underdimension. Skulle ett byte av lagerskålar funka för Pandan också?

En sats vevstakslager i standarddimension beställdes från GKG Bildelar i Stockholm och den kostade inte mer än 350 kr.

Pandan hissades upp och sedan ett skyddsgaller speciellt för 4WD-modellen lossats gick det snabbt att med mutterdragare lossa oljetråget och ta bort det.

Det kändes stort – det var troligen första mänskliga ingreppet i denna motor som ju på fabriken monterats helt av robotar.

Det fanns gott om metallflisor i oljetråget och också något som såg ut som en metallspiral från en packbox – hur hade den hamnat där? Bäst att förtränga…

Ett efter ett tog jag bort lageröverfallen från vevstakarna. På ettans cylinder fanns det spår av en kraftig varmgång, lagerskålarna hade smält och vevtappen var repad. Den putsade jag upp med smärgelduk men alla spår gick inte bort.


De övriga tre vevtapparna såg ganska bra ut men jag mätte dem inte – jag hoppades på en quick-fix. Med tryckluft och ståltråd försökte jag rensa vevaxelns oljekanaler, de verkade inte blockerade.

Sedan monterade jag de nya lagerskålarna och oljetråget var snart på plats igen. Hela jobbet tog inte mer än 3-4 timmar effektiv tid.

Med allt på plats var det dags att starta motorn. Skulle vår quick-fix-satsning gå hem? Hade vi lyckats renovera motorn för bara 350 kronor?

Motorn startade på första försöket och gick - tyst! Jämn och fin gång, inget lagerskrammel. Otroligt!

Försiktigt gav vi oss iväg på första provturen. Ettan, tvåan, trean - inga problem. Men så provade vi med lite mer belastning och då hördes en mildare version av det tidigare knacket tydligt.

Attans!

OK, det var en chansning, och den gick inte hem. Kanske skulle man skaffa en lagersats i underdimension och byta bara på ettan. Fubbigt men kan funka …

Eller så byter vi hela motorn.

Kommentarer

#1
Ma.t.s.
2010-07-30 00:13

Jag har för mig att Gunnar Dackevall på tidningen Sportbilen hade en Panda 4x4. Kolla om han har några tips. Fast undrar om inte hans bil stals.

#2
PelleX
2010-08-10 23:59

Att sälja en Fiat måste vara som att försöka rea bort en evighetsmaskin.Alla har redan förstått bluffen.

#3
Staffan Erlandsson
2010-08-13 13:05

Hur menar du då, Pelle?

#4
PelleX
2010-08-13 16:37

Jo, för att lika lite som det finns en fullt fungerande Fiat så finns det naturligtvis inga evighetsmaskiner.Kanske en av anledningarna till att det varit så svårt att få någon som generalagentur för Fiat i Sverige under många år.Alfa Romeo har ju åtminstone haft konsten att få sina motorer att fungera exemplariskt där övriga delar lossnat av sig själv såsom växelspak, dörröppnare mm mm precis som om de var tidsinställda nedbrytare för bilens hela totalvärde.Möjligt att Italienska dussinbilar ryckt upp sig idag men med det de har i bagaget så är väl frågan om någon vettig människa med normal IQ närmar sig t ex en Fiatförsäljare.Det närmaste jag kan komma i tanke på denna Italienska kvalitet var under den Engelska eran med bilar Leyland Princess, Engelska Ford Taunus, BMC osv.BMC hade bla en konstruktion på sina mindre motorer som gjorde att vevaxelns lager slets ner otroligt snabbt pga avsknaden av rätt antal lager på denna axel.Man bytte ju massvis med lager på dessa bilar till ingen nytta när det ibland efter tusen mil var dags igen.Så min slutsumering är att dessa bilar hör hemma på soptippen och inte i någon stackars människas garage och liv när de enbart var byggda för ständiga verkstadsbesök. :)

#5
Ö B
2010-08-14 09:43

Varför inte överta min panda av samma modell - dock något rostigare , men utan missljud från motorn när den senast var igång!

#6
Roland Persson
2010-08-29 12:34

Jag tror att Pelle är helt utan IQ när han kan skriva något sådant.
Måste vara nån slags avundsjuka.
Fiat har aldrig gjort dåliga motorer. Mig veterligt, så finns det ingen bilmotor, som mår bra, av att köras utan olja.
Inte ens din.......
Efter 40 år med Fiat, och ca 100.000 mil, så har jag blivit stående en gång efter vägen. Då hade just den bilen, en UNO med Firemotor, rullat 28.000 mil. Hallgivaren hade gjort sitt. Men ingen bitar har ramlat av mina bitar, eller oprovocerat gått sönder.

#7
Hasse B.
2015-05-20 17:17

Kallnad tråd, men jag tycker den behöver lite påfyllning... Detta med Fiats kvalitet verkar variera med vad det gäller - TC-motorn (Twin Cam) som debuterade i slutet på 60-talet har ju bevisat sin hållbarhet inom motorsport och har genom åren blivit en av favoriterna i brittisk bilhobby trots deras egen stora tillgång på inhemska motorer med bra trimpotential. Själv såg jag en dylik maskin bli avrättad i en motorsprängning på en träff för gammelbilar i början av 00-talet, en Ritmo Del´Oro var visst inte gammal nog att bevara... Motorn gick tömd på olja och kylvätska med det som fanns kvar i omkring 8 minuter på maxvarv innan den nöp. Annars brukar runt 4 minuter vara det vanliga för andra märken och sällan på det höga varvet. Fiat har aldrig varit mitt favoritmärke, men bevisligen kan de bygga bra motorer när de verkligen vill.

För övrigt, nästan överflödigt att nämna: Ford Taunus var tysk (men en del byggdes i Holland och senare Belgien), de hade tre ramlager på de gamla rakfyrorna som kom 1955 och försvann 1964. Den motorn var en metrisk och omarbetad variant på den engelska Consul-motorn införd 1951 som också¨hade 3 ramlager precis som Volvo B16 och de flesta andra raka fyror från perioden, så nästan rätt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.