Bild
Nästa artikel

Nu hämtar vi Pandan!

Rädda en Panda del 2

Så var det dags. Ett första möte med vår Fiat Panda 4X4 som vi fått gratis.

På plats i Falun möts vi av Bo Legelius utrustad med dragbil och biltransport samt en dunk med helt ny motorolja inköpt på Lidl(!). Pandan inspekterades på plats innan lastning.

Fem män i olika grad av medelålder nagelfar den lilla bilen under muntra rop. Unika och exklusiva detaljer som dörrsidor i äkta räfflad plåt med stansad Fiat–logga, påkostade Steyr–Puch emblem på bakluckan tillsammans med röda 4x4-emblem i äkta metall på kaross–sidorna var klara pluspoäng.

Dörrar gick att öppna, den läckte inte in vatten och var i ett påtagligt gott skick för sina 22 år på svenska saltvägar. Instrumentpanelen har dessutom en i sidled skjutbar askkopp vilket egentligen är en genialisk idé då framsätespassagerarna aldrig behöver sträcka sig långt ner mot mitten då de ska aska sina rökverk, åtminstone så länge de inte röker samtidigt.

Baksätet saknar askkopp då de enda som får plats där är yngre än tolv år och därmed inte bör röka. På kardantunneln i baksätet finns dessutom ett 12–volts uttag, antagligen för att ladda de satellit–telefoner som Panda–ägarna medförde under upptäcktsresor i Ulan Bator, Sahara och södra Dalarna.

Sony–stereon med kassett är utrustad med adapter i kassett–form för att koppla in externa ljudkällor som CD–spelare och annat modernt vilket upplevs som ett viktigt tillbehör i en fyrhjulsdriven mikrobil. Test med Iphone visar att ny teknologi lätt kan sammanföras med gammal.


Alla viktiga tillbehör fanns således på plats. Det bagatellartade problemet med torr oljesticka och våldsamt knackande motor återstod. Kan det vara så enkelt att det räcker med Lidls multiresistenta olja för att lösa problemet?

Med handkraft baxades den lilla Pandan upp på boggie–släpet för transport till felsökningslokal. Det hela såg lite löjligt ut – ett gigantiskt släp med en Panda lite vårdslöst ställd i en hörnet.

Ska denna vagn åter få sträcka ut på vägarna?

Kommentarer

#1
Jesper
2010-08-02 15:43

Hallå där! Jag var fodervärd åt den där pandan och har kvar instruktionsbok och servicehäfte i äkta fejklädermapp. Vill ni ha och var kan jag isf skicka?

#2
Staffan
2010-08-02 21:39

Hej Jesper!

Sådant är guld värt! Skicka till:
Klassiker
Box 23800
104 35 Stockholm
Bifoga ditt telnummer så kan jag höra av mig om hur det var att vara fodervärd åt en Panda och ersättning för porto.
Mvh

Staffan Erlandsson

#3
Jesper
2010-08-15 12:57

Stefan!
Will do.
Under tiden kan ni kolla http://fiatpanda.wordpress.com/2009/05/26/panda-emergency-rescue-team/
där det står lite om hur jag hittade den där pandan nere i Skåne och resan hem

#4
Jesper
2010-08-15 12:57

men sry, såg att du heter staffan. Pinsamt

#5
Mikael Granberg
2010-08-16 09:52

I fredags siktade jag ett intressant ekipage på motorvägen mellan Enköping och Stockholm.

En SUV modell större (Toyota Land Cruiser?) utrustad för äventyr långt utanför tullarna drog ett släp där en vit Panda stod och såg lite vilsen ut. Expedition rädda ytterligare en Panda?.

Är det så att Klassiker lyckats föra upp problemet med utrotningshotade Pandor i offentlighetens ljus, och fått fler modiga individer att förbarma sig över de stackare som fortfarande finns kvar?

Något för en vaken politiker att ta upp i stundande valrörelse kanske.

#6
Staffan Erlandsson
2010-08-16 10:22

Jesper, ingen fara, det är inte första gången det händer :-)

#7
Staffan Erlandsson
2010-08-16 10:25

Mikael, antagligen är det att jämföra med atlantångare/livbåt.
När huvudfordonet går sönder måste man ha något pålitligt att rädda sig med :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.