Bild
Nästa artikel

Oljud är världens lön

KLASSIKERKAMPEN

Fredrik Nyblad har äntligen fått en radio i sin projektbil, Volvo 240 DL. Men att den skulle vina i kapp med motorn och inte gå att stänga av var sidoeffekter som Fredrik inte räknat med.

Hur svårt kan det vara? Om frågan är hur svårt är det att få en radio till en Volvo 240 är svaret: Väldigt svårt, tydligen.

Som jag berättat tidigare har jag på olika vis kommit över tre radioapparater. Den första visade sig vara till 340/740, den andra passade inte heller enligt Lasse Westerberg på företaget Installationsproffsen och den tredje var egentligen lite för ny.

Efter mitt senaste inlägg om radioproblemen hörde många av sig och påpekade att radion som avfärdats av Installationsproffsen visst var till Volvo 240. Bland många andra hörde Dan Brodin som generöst nog skänkt radion till mig av sig och sa att det inte stämde. Han hade själv monterat ur den ur en 240.

Så därför blev det ett nytt besök hos Installationsproffsen som nu monterade bilstereon.

Glatt satte jag bilnyckeln i tändningslåset och körde därifrån ackompanjerad av ett högljutt vinande som ökade med motorvarvet. Frustrerad försökte jag stänga av radion, men det gick inte.

En resa till Södertälje och en resa till Uppsala fick företas i den högljudda bilen, sedan fick jag äntligen köra 240:n till Installationsproffsen igen. Gör om, gör rätt var ordern.

Ett störningsfilter senare så slipper jag vinandet, men radion går fortfarande inte att stänga av. Tricket om jag vill ha tyst är att vrida radion till en frekvens utan sändning…

Kommentarer

#1
Lars
2010-04-21 15:17

Men Fredrik, alltså hur oproffsiga är dom på firman du anlitar? Med tanke på hur detta skötts från början är det en gåta varför du fortfarande springer hos dom. Man lämnar väl inte ifrån sig en radiomontering som både har störljud och inte fungerar som den ska. Då tar man väl för bövelen kontakt med kunden och försöker lösa problemet. Dessutom är kunden jornalist på en motortidning, man slår sig för pannan...
Inkopplingen av den där Volvosteron "som först inte passade" är det mest elementära i bilradiomontering du kan göra. Kabelfärger på både radio och i Volvos elstam korrosponderar direkt med varann och om inte stereons inbyggda på/av brytare har dragit så är den helt klart fel inkopplad eftersom den inte går att stänga av. Jag har monterat dussintals av dessa Volvostereos i både personbilar och lastbilar och har aldrig fått varken tändstörningar eller generatorvin. Är bilen tämligen okej i fråga om tändsytem och generator SKA INTE! problemen finnas där. Att montera ett störningskydd är en direkt amatörlösning eftersom stereon inte har det från början och att den dessutom är avsedd för bilen den monterats i, gör om gör rätt!
Kontrollera först hur stereon verkligen är inkopplad för det kan INTE vara rätt. Är den jordad (den ska kopplas på svarta jordsladden i konsollen eller direkt i plåt INTE på batteriet. Kontrollera även antennens jordpunkt, ren blank plåt vid foten och ingen kortslutning vid antennkontakten mellan mittstift och skärm. Dessutom är en av stereons rattar fel = minuspoäng.
Finns det verkligen ingen Volvofantast som kan bjuda på lite av som den berömda "Saabandan" i vår huvudstad och hjälpa Fredrik med det som Installationsproffsen helt klart inte klarar av???

#1
Anders
2010-04-21 16:01

Saabägare som kommenterar: =)
Hade ett sånt problem med en gammal golf jag hade, då hade en högtalarkabel kommit i kläm, blivit skadad och fått kontakt med kaross. Då fungerade även Stereon som varvräknare...
Följt kablarna?

#1
Saabägarn
2010-04-21 16:29

Saabandan kanske räcker för att lösa även detta problem?
Kanske finns det någon som kan skänka en Saab-radio inkl montering till Fredrik?
Undrar om inte installationsfirman haft en pryo som gjort installationen i tvåförtin

#1
PerH
2010-04-23 10:26

Aha. en sån som bara går till 104 MHz. Så man slipper dom där pop-kanalerna.

#1
PP
2010-04-23 11:08

Vad är det där för "klåpare" som monterar radio i en Volvo 240 utan att ta bort sidopanelerna på mittkonsolen? Använde han dubbehäftande tejp för att fixera radion?

#2
Erik Nyström
2015-01-18 19:48

Instalationsproffsen låter ju som en bra firma. Är original kablaget kvar är installationen en barnlek. Om det klippts i kablaget så får man ju fiksa det. Att få störningar i en radio är ILLA då är något fel, och att montera ett störningsskydd är inte rätt. Leta på någon som är händig och seriös så det blir seriöst gjort. skulle vara intressant se hur det ser ut bakom radion hemska tanke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.