Bild
Nästa artikel

Ovisst öde för bambuätare

Rädda en Panda del 3

Ska det räcka med en dunk olja från snabbköpet för att rädda Pandans slamrande motor? Optimisterna står lutade över motorn och hoppas.

Väl på plats i verkstadslokalen hälldes Lidl–oljan i motorn. Skulle bilen lastas av för vidare äventyr i Klassikers ägo eller blir det närmsta bilskrot? Det magiska ögonblicket då vi såg den kalla och sega oljan sakta ringla sig ner i ventilkåpan förstördes fort då Bo Legelius med saklig röst konstaterade att den härliga Lidl–oljan rann ner på biltransportens golv.

Katastrofscenarier med stora hål i motorblock och andra ställen seglade förbi. En stunds funderande gav dock vid hand att hålet för oljepåfyllning var så litet att oljan rann över och ur motorn istället för ner i motorn. Demontering av vevhusventilation och luftfilterinsats löste problemet och för första gången på länge fanns det olja på oljestickan.

Därefter var det dags att vrida på tändningsnyckeln. Lampor tändes och spänningen steg. Resultatet blev futtigt. Biltemabatteriet gav oss bara ett knappt hörbart klick efter några månader på en parkeringsplats i Falun.

Efter att extern strömkälla kopplats orkade startmotorn dra runt den lilla FIRE–motorn. Den tände, hoppade till och slamrade rejält under ett par sekunder. Oljepumpen slet som ett djur och vips gick den silkeslent! Vi rullade av släpet med fungerande bromsar och en försiktig backning inledde Pandans väg tillbaka mot riksvägarna och terrängen. Frågan om Lidl–oljan skulle rädda motorn återstod dock.


Bakom ratten kände jag mig som hemma. Avancerade reglage för klimatkontroll, 4WD–lampor och inte minst en släckt oljevarningslampa kändes riktigt bra – dags för provkörning!

Accelerationen framåt var ytterst blygsam men den fanns där. Varvtalet ökade definitivt även om hastigheten inte hängde med i samma takt. Då jag lade i trean var hastigheten svindlande 40 km/h… Man ska inte ha bråttom i en Panda. Även signalhornet brölade fint.

Ratten lämnas över till Carl Legelius som drar iväg med en fullgas–start. I just det ögonblicket föll domen – slamrandet från motorn fanns kvar. Vi hann dock konstatera att fyrhjulsdriften fungerade utmärkt och att den lilla vagnen gjort oss alla glada denna soliga dag. Vägen tillbaka är blockerad av tokslitna vev- och ramlager.

Ska motorn bytas eller ska vi köra ändå?
 

Kommentarer

#1
Lasse E
2010-07-25 23:04

Vilken rolig klassiker! Helt i min smak! Mitt bilägande har alltid varit en trist historia präglat av kostnadsjakt och försörjningsbörda med några billiga undantag, varav det senaste var den älskade slitna Lancia A112 som trogen tjänade mig som daglig transportör i 2 år. Inte alls den sportbil jag trånar efter, men den gjorde varje resa till ett äventyr i en positiv bemärkelse. Bilskojaren som jag fick den av genom en skum bytesaffär, sa torrt att du måste byta ramlager vid tiotusen mil. Vid ett studiebesök på en biogasanläggning i Danmark stod 3 TOTEMaggregat (Fiat 127-motor) och producerade elström. De är prima grejer, sa dansken och bjöd på julöl, för de är så lätta att renovera när de går sönder. Sensmoral: Renovera motorn och öppna sinnet för Det Stora Äventyret!

#2
Roland Persson
2010-07-26 23:59

Grattis till Er nya projektbil, eller vad det nu är.
Jag har systerbilen till denna Panda. Min har regnr OBT 459.
Dessa båda bilar var sålda i Torsby, i Värmland. Svennis hemtrakter.
Min har nu idags läge rullat knappa 1.000 mil

Lycka till i fortsättningen.

//R//

#3
PGS
2010-07-27 00:28

Jag hoppas att motorn går att renovera eller att ni hittar en utbytesmotor! Panda 4x4 är ju en riktig klassiker som borde sparas till eftervärlden!

#4
Per Ingesson
2010-07-27 18:40

Verkligen kul projekt! Kommer att följa det noga!

#5
Johan DAHL
2010-08-21 00:40

Helt i min smak med!

Jag älskar "halvskruttiga" bilar som genom bra människors hjälp
gör "Come back".

/Johan DAHL, 14

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.