Bild
Nästa artikel
Pandan lever vidare - än så länge

Pandan lever vidare - än så länge

Rädda en Panda del 7

På motorfronten intet nytt. Då kör vi puts- och polerdag på Pandan!

I väntan på utbytesmotor blir det tid över till annat. En Panda som stått  övergiven en vinter på en utomhusparkering i Falun kan behöva både manikyr, pedikyr och algtvätt. På håll ser den helvit ut, vid närmare granskning dyker många nya färger och nyanser upp.


En mörk massa av en levande men för mig okänd art alger har spridit sig i fuktiga och trånga områden på bilen. På motorhuven finns dessutom ett par lämningar av fågelträck, vars gulbruna nyans etsat sig in i lacken. Lacken i övrigt är sådär härligt matt och sträv vid beröring som bara flera år av sol, misshandel och vanskötsel kan locka fram.


Vis av erfarenheten från mitt sista privata bilköp – en ljusblå bil med solidlack som stått avställd nio månader utomhus –  laddar jag med det tunga artilleriet direkt; algtvätt! Avfettning må klara mycket men inte biologisk mångfald. Jag slår lite koncentrerad algtvätt på svampen och känner mig som kung över all fastärgad lort på bilen. Det hela påminner om TV-reklamen för rengöringsmedel; ett svep med trasan och flera års stekos är ett minne blott.


Fram med sämskskinnet. Då jag vrider ur det i hinken är det dags för dagens första ångestladddade ögonblick - vattnet är mjölkvitt! Är algtvätt för tungt för en billack? Är det ammoniak i algtvätt? Tog jag fel dunk? Jag löser problemet genom att ignorera det. Fram med rubbing och polermaskin innan det är för sent!



Två vändor med finrubbing och ett lager vax senare glänser bilen för första gången på länge. Lyster i lacken! Jag använder tre olika vinylglansmedel på den svarta plasten och lyckas få bort den där grå nyansen som svart plast gärna får efter 22 år. Knepen att tvätta med t–sprit blandat med glycerol alternativt köra värmepistol slipper jag idag.


Dagens spunkjakt resulterar i en leksakspanda i formgjuten  plast, åtta kronor i mynt, ett löst stänskydd, reservtanklock, en adapter till kassettspelaren för yttre ljudkälla, ny kamrem och generatorrem samt fönsterskrapor. En återspegling av tidigare ägare?


En snabb dammsugning och mer vinylglans avslutar dagen. Jag tar ett steg bakåt och förstår hur olika rekondfirmor kan överleva. Några timmars jobb gör underverk med utseendet och hur betraktaren upplever en bils fräschör. Pandan är nu steril och klar för transplantation men var är donatorn? Passar en UNO Turbo-motor? Eller ska det bli 750-kubiksversionen av FIRE-motorn?

Kommentarer

#1
Gäst
2010-08-08 22:56

Fyra bilar? Panda, Alfa 75, Sud/Sprint nr4 =??? ser någon vit grill och trolig fälg, ska vi säga tidig 164? Annars igen aning. När kommer FACIT?

#2
Staffan Erlandsson
2010-08-09 07:58

Facit kommer här:

Givetvis huvudrollsinnehavaren själv, själva Pandan. Därutöver ser man höger bakfälg på en Alfa 75 TS, grillen på en Alfetta GTV och en rallyhistorisk tavla över Saab 96:ans förmåga som rallybil.

#3
Lasse. k
2010-08-21 21:37

Hej. Jag har ett hett tips på 2 pandor till
http://hasselstadskroten.se/details.php?id=82
Safaripandan är ju väl värd att spara
//Lasse

#4
Gästen Krille
2010-08-26 20:04

vi har varit i kontakt med varann och jag fortsätter mitt projekt "rädda Pandan" i garaget. jag hittade min för några veckor sedan ovetandes om ert projekt. På väg hem från Torsåker med Pandan inhandlad, köpte jag tidningen klassiker efter ett tips. nu ska jag följa ert projekt och samtidigt samla/jaga grejjor till min egna Panda. vi höres mvh Krille

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.