Nästa artikel
Tjolahopp, vi fick en Panda igen!
Rädda en Panda del 10

Tjolahopp, vi fick en Panda igen!

Publicerad 19 augusti 2010 (uppdaterad 24 oktober 2013)
Livet är gott och givmildheten vet inga gränser, Klassiker har fått ännu en vit Panda 4x4 i icke körbart skick!

Telefonen ringde en dag. Östen Brunnelöv från Rimbo hade ett schangdobelt erbjudande som kort och gott gick ut på att om vi ville ha en Panda 4x4 gratis så kunde vi få hans. Med lite drygt 7000 mil på mätaren, det vill säga 7950 mil, var det ingen tvekan; Carl Legelius och Staffan Erlandsson ryckte ut för inspektion. Smärre problem som att den inte startar, lealös kopplingspedal och hemvist för många olika typer av alger var inget att bry sig om; det var ju en Panda!

I ett lummigt Roslagen fanns den. Motorsporten har ett stadigt fäste i grannskapet med både Björn Waldegårdh och Lasse Nyström i närheten. Här hör helt klart ett fullblod som en fyrhjusldriven Panda hemma!

Ägaren Östen har ett visst off–roadintresse vilket vagnparken bekräftade. Två versioner av Toyota Land–Cruiser i kompetent terrängutförande tog upp en stor del av parkeringsplatsen. Glädjande nog stod där också en Panda av senaste modell, givetvis fyrhjulsdriven, bredvid särlingen  i sällskapet - en VW Bubbla.

– Jag köpte Pandan med en plan om att delta i en långdistanstävling från Tjeckien till Ulan Bator i Mongoliet, berättar Östen. Den hade passat perfekt i klassen upp till en liters slagvolym med sina 999 kubik. Det visade sig dock att denna var för långt gången i sitt förfall för att det skulle vara genomförbart, konstaterar Östen, som får hålla tillgodo med sina Land Cruisers.

En rask titt avslöjar att förfallet är ett faktum. Det har gått så långt att Carl Legelius och undertecknad utfärdar bilens dödsdom på plats; den blir organdonator! Det finns mängder av bra-att-ha-delar på bilen. Både fram– och baklyktor är fina, vindrutan i nyskick, liksom spolarvätskebehållare, expansionskärl, inredningsdetaljer, ratt, askkoppar och annat småplock som kan komma väl till pass under vår räddningsaktion av OBT 458. Var kan man annars hitta nya dörrklädslar i äkta 80–talsbrunt?

Hemma i ladan står vår bil och surar, helt omedveten om all uppmärksamhet den får på nätet och i tidningen. Utsikterna för ett förlängt liv ser mycket bra ut just nu. På bara två dagar har vi fått fram en fabriksny motor och en hög med reservdelar.

Nästa punkt på listan blir att grundligt utforska ägarhistoriken. Undrar om vår Fiat ska gå samma väg som Claes Johanssons Saab 9000 Turbo som hamnade på Saabs museum i Trollhättan? Har påven åkt i vår bil? Italienska ambassadören? Är det en prototyp? Vem vet, det kanske kommer ett samtal från Turin snart…
 

Baklucka med fungerande låsmekanism och bara lite rost är inte att förakta!

99,9 procent rostfri eller vad det nu brukar stå i annonserna...

Baklykta med bibehållna skruvhål!

Kan en ruta bli mer rak och platt?

Äkta tanklock i vacker design.

Blankt papper! Fast det var ett ett tag sen...

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.