Bild
Nästa artikelUtmaning: Köp svensk klassiker för 10 000!
Publicerad 1 februari 2010
Klassikerkampen
En alldeles vanlig dag på Klassikers redaktion. Två kuvert delas ut till två intet ont anande redaktörer. Inuti ligger en bunt sedlar och en utmaning.
Saab mot Volvo, Volvo mot Saab. Det har alltid varit antingen eller. Även på Klassikers redaktion idisslas argumenten för favoritmärket om och om igen.
Claes Johansson har alltid hållit på Saab, Fredrik Nyblad anser Volvo vara det högst stående svenska märket.
Framhjulsdrift mot bakhjulsdrift. Trollhättan mot Hisingen. Combi-coupé mot herrgårdsvagn. Stora stötfångare mot jättestora stötfångare.
Det började bli tjatigt. Det var dags för ett avgörande. En utmaning.
Claes och Fredrik fick varsitt kuvert med ett prasslande innehåll. En bunt sedlar och ett brev med följande innehåll:
"I detta kuvert finner du 10 000 kronor i omärkta valörer. Tio. Tusen. Kronor. En förmögenhet!
Summan ska räcka att köpa och köra en klassiker av märket Saab eller Volvo under två månader, rena driftkostnader som bränsle, skatt och försäkring undantagna. Summan ska alltså inte täcka bara själva inköpet utan även kringkostnader som reparationer, putsmedel, lackering av fälgar, besiktning etc.
Din uppgift är helt enkelt att ta reda på hur mycket klassiker det går att få för 10 000 kronor.
När du gjort ditt köp kommer det att bedömas efter en noga och mycket objektivt utformad poängmall. Faktorer som spelar in är exemplarets skick, grad av originalutförande, pris och historia samt modellens klassikerstatus. Tullens nya riktlinjer kommer att användas för att avgöra det sistnämnda, dock efter egen tolkning.
Du och din bil kommer sedan att ställas inför ett antal utmaningar, den sista blir att sälja bilen för ett så högt pris som möjligt. Alla grenar ger möjlighet till poäng som sammanräknade kan göra att du tar hem den slutliga segern!
Lycka till!"
Kampen är igång. Att Claes ska köpa en Saab och Fredrik en Volvo är givet. Men vad tror du de får för 10 000 kronor? Vad skulle du köpa?
Claes Johansson har alltid hållit på Saab, Fredrik Nyblad anser Volvo vara det högst stående svenska märket.
Framhjulsdrift mot bakhjulsdrift. Trollhättan mot Hisingen. Combi-coupé mot herrgårdsvagn. Stora stötfångare mot jättestora stötfångare.
Det började bli tjatigt. Det var dags för ett avgörande. En utmaning.
Claes och Fredrik fick varsitt kuvert med ett prasslande innehåll. En bunt sedlar och ett brev med följande innehåll:
"I detta kuvert finner du 10 000 kronor i omärkta valörer. Tio. Tusen. Kronor. En förmögenhet!
Summan ska räcka att köpa och köra en klassiker av märket Saab eller Volvo under två månader, rena driftkostnader som bränsle, skatt och försäkring undantagna. Summan ska alltså inte täcka bara själva inköpet utan även kringkostnader som reparationer, putsmedel, lackering av fälgar, besiktning etc.
Din uppgift är helt enkelt att ta reda på hur mycket klassiker det går att få för 10 000 kronor.
När du gjort ditt köp kommer det att bedömas efter en noga och mycket objektivt utformad poängmall. Faktorer som spelar in är exemplarets skick, grad av originalutförande, pris och historia samt modellens klassikerstatus. Tullens nya riktlinjer kommer att användas för att avgöra det sistnämnda, dock efter egen tolkning.
Du och din bil kommer sedan att ställas inför ett antal utmaningar, den sista blir att sälja bilen för ett så högt pris som möjligt. Alla grenar ger möjlighet till poäng som sammanräknade kan göra att du tar hem den slutliga segern!
Lycka till!"
Kampen är igång. Att Claes ska köpa en Saab och Fredrik en Volvo är givet. Men vad tror du de får för 10 000 kronor? Vad skulle du köpa?
Kommentarer
Fredrik ska köpa en 480 så klart så han hamnar på samma problemnivå som en Saab!
Jag skulle lätt köpa en Volvo Amazon i bruks skick! Det borde man få för 10 000 kronor.
Fy fan va kul! Jag skulle vilja jobba hos er! Det är mycket lättare att hitta en fin Saab för 10 000 än en Volvo! En 99 turbo skulle jag försöka hitta. Man kanske inte får en i toppskik för tio tusen men det är helt klart en klassiker. /Marre
Claes, köp den här! Sjukt mycket bil för pengarna! http://www.blocket.se/angelholm/Saab_90_25750480.htm?ca=11&w=3
Lycka till!
Vilket kul projekt! Hoppas att ni kommer att satsa på lite "nyare" klassiker - 70- eller 80-tal. Kanske äntligen dags för en Volvo 264 eller en Saab 900 Turbo?
Äntligen dags för 480 Turbo! Det finns färre inregistrerade sådana än P1800 - det är sant klassikerskap!
http://www.blocket.se/gavleborg/Volvo_480_Turbo_25700459.htm?ca=14&w=3
Alternativet vore en 145 Express, men frågan är om det ens är teoretiskt möjligt att hitta en sådan i dugligt skick.
Claes: Saab 99 X7 såklart. Det fanns en Veronagrön på Blocket jättelänge för 1500 tror jag det var. Annars 4-dörrars 900 -81-83 (pga den snygga grillen). Godkänns förresten Saab Lancia 600?
Fredrik: Billiga Volvo 66 som bara gått några tusen mil och är i kalasskick dyker ju upp ibland. Annars tycker jag en 343. Jag tror det kan bli ett problemfritt ägande - du slipper till och med att växla!
Jag hoppas också att ni väljer lite nyare klassiker. Ännu en Saab 96 eller Volvo Amazon vore lite förutsägbart, fast det förstås är mycket klassiker för pengarna.
Nej, välj gärna något mer oväntat. Volvo 480 är ett spännande val men det skulle även vara coolt med en fräsch lågmilar-240 från sent 80-tal. På Saab-sidan skulle en tidig 900 turbo vara riktigt kul, eller också en pensionärskörd snikvariant av Saab 90, en beige med rattmuff! :)
480 är en holländsk bil, en fin mörkbrun 244 DL eller GL 79-80 hade jag siktat på.
Stephan
Jag tycker ni ska göra tvärtom. Claes köper en Volvo och Fredrik en Saab. Vore mera förutsättningslöst!
Tidig Saab 9000 eller sen Saab 900 classic
Tidig Saab 9000 eller sen Saab 900 classic
Två månader är för kort tid! Minst sex mån. helst ett år!
Nybes U.A samt nyskattad
Kan det bli bättre? http://www.blocket.se/kalmar/Saab_9000_2_0t_cse__pakostad_26483860.htm?ca=9&w=3