Bild
Nästa artikel
Vi möts igen!

Vi möts igen!

Rädda en Panda del 14

På Träffpunkt 80 mötte vår Fiat Panda 4X4 OBT 458 sin tvilling OBT 459. Skilda åt efter födseln har de levt väldigt olika liv.

En gång stod de bredvid varandra i nybilshallen hos Torsby Biltjänst. Det var sent 80-tal och Roland Persson såg dem stå där tillsammans. Då var de fabriksnya, blänkande vita och med den där härliga doften i kupén som bara nya bilar har. Föga anade Roland att han drygt 20 år senare skulle äga den ena och köra den till en lerig kulle i Stjärnhov och Klassikers Träffpunkt 80 för att träffa den andre.

Nybilsdoften lever kvar dryga 20 år senare. Åtminstone i den ena. Den med mindre än 1 000 mil på mätaren. Doften i den med dryga 12 000 mil på mätaren låter sig inte beskrivas på ett bra sätt utan kraftfulla ord.

Pandornas livsöden har gått längs två väsenskilda vägar. Den fina Pandan, Roland Perssons bil med registreringsnumret efter Klassikers Panda, har levt ett behagligt liv. En äldre dam körde den ytterst sparsamt under de första åren. Det vanligaste felet på bilen löste Torsby Biltjänst genom hembesök. På grund av det blygsamma nyttjandet fick batteriet bytas med jämna mellanrum då det hann ladda ur mellan turerna. Från nybilshallen till dess Roland köpte bilen den 17 maj 1999 tillryggalade bilen endast 237 mil!


Dagen innan Träffpunkt 80 gjorde Roland storservice på bilen. Det andra kamremsbytet och tredje oljebytet någonsin utfördes med van hand av Roland. En mild tvätt med fuktad trasa tog bort de sista dammresterna och bilen var återigen som ny.


Parallellt med detta stod Klassikers Panda i mitt garage. Den har inte levt ett behagligt liv. Motorn är i stort sett redo att bytas och skulle också ha varit det om inte projektledaren råkat ut för en sväng av höstterminens–start–på–dagis–virus som glatt förvandlade två veckors arbetstid till konvalescens.

Samtidigt som Roland beställde ny kamrem till sin Panda förbereddes vår för motorbyte. En krass helhetsbedömning av vilka kassa delar som skulle ersättas av mindre kassa delar från vår donatorbil utfördes. En mycket rostig baklucka utan låsmekanism ska bytas mot en aningens mindre rostig lucka med låsmekanism. Förardörren vars underdel hålls ihop av lacken ersätts av donatorbilens dito som är betydligt mindre rostig. I Rolands garage packades samtidigt den nya kamremmen upp ur sin förpackning…
 
Vägarna har som sagt varit olika men bilarna fick mötas igen. Roland körde dessutom bilen hela vägen från Värmland till Träffpunkt 80, en nätt resa på dryga 70 mil tur och retur. Eller ungefär 25 procent av den sträcka som bilen färdades under sitt första decennium!

Jag fick även nöjet och förtroendet att provköra Rolands Panda. Berättelsen om hur det kändes att köra en i stort sett fabriksny bil med dryga 20 år på nacken kan du läsa i kommande nummer av Klassiker, liksom utvecklingen av vårt projekt Rädda En Panda.

Stort tack till Roland för engagemanget att lusten att köra denna unika bil till Träffpunkt 80!
 

Kommentarer

#1
Eric Nordlund
2010-10-10 16:38

Upplevde något liknande för några år sedan, då min 4-dörrars Saab 99 GL -83 fann sin kompis; LMU 641 hittade LMU 640. De hade också stått i samma bilhall en gång, på Saab-Ana i Umeå. Nu är dock båda avställda, min dessvärre också skrotad...

#2
Bosse Östman
2010-10-11 19:39

Foton från träffpunkt 80 finns nu på www.rallysport.se
Ett utförligare Fiat-galleri kommer lite senare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.