Bild
Nästa artikel

Volvo 165: Tanklocksmysteriet

165

Klassikers projektbil Volvo 165 har en del attribut som vi hittills inte lyckats knäcka hur de kommit till. Tanklocket till exempel…

– Ni är ju totalt nördiga! Kommentaren från en förlagskollega kom när några närbilder på tanklocket på Klassikers Volvo 165 kom upp på en fredagsfika.

Han får tycka vad han vill, jag tycker ändå att det är mycket intressant att Klassikers projektbil Volvo 165 har bensinpåfyllningen bakom ett tanklock. Den är ju en 164E 1972 i grunden och kombidelen ska enligt Sture Levin som lät bygga bilen ha kommit från nya karossdelar.

Vi tar lite grundfakta: Bilen byggdes om till en herrgårdsvagn av dåvarande Yngve Nilssons Karosserifabrik när den var ny 1972. Volvon registrerades den 10 oktober 1972 och vid samma tid togs bilder på den varav en publicerades i Vi Bilägare lite senare samma höst. Bilderna visar att tanklocket var på plats redan då. Tyvärr minns inte Sture Levin hur det byggdes.

En vanligtvis välunderättad källa skickade ett långt e-mail i frågan och slutsatsen var att Volvo hade tanklock på sin exportmodell till USA redan 1972. Men den uppgiften stämmer inte. Volvo 140/160-serien fick tanklock först med årsmodell 1974.

Är då tanklocket på Klassikers Volvo 165 lånat från en annan biltillverkare? P-O Jondelius som tog bilderna på Volvon 1972 och vid den här tiden arbetade med konkurrentanalys på Volvo känner inte igen lockets form från någon annan bil.

Klassikers mekexpert Lars Julle Olofsson är efter att ha slipat ner lacken runt tanklocket övertygad om att delen inte ditskarvad.

Så frågan kvarstår, varifrån kom tanklocket? Är det Yngve Nilssons karosserifabrik som tillverkat tanklocket? Kommer själva locket från en annan bilmodell? Eller är sanningen mer spännande än så: Var karossdelen kanske en prototyp från Volvo?

Kommentarer

#1
Hasse G
2011-03-07 12:07

Jag trodde jag var nördig men jag begriper inte vad som är så märkligt med att bilen har tanklock. De har väl alla bilar utom möjligen elbilar. Menar ni luckan över tanklocket?

#2
Henrik S
2011-03-07 12:51

En annan intressant detalj är 165GLE-emblemet. Denna modell av emblem kom ju först 1975 med 240:n.

#3
Lars Nordlander
2011-03-07 13:01

Själva "mysteriet" är INTE tanklocket som sitter på tankröret. Den udda detaljen på denna bil är tankluckan som i stängt läge döljer tanklocket. Denna lucka kom ju först 1974 när Volvobilarna fick bränsletanken framflyttad. Tidigare modeller av 100-serien hade bränsletanken placerad längst bak under bagagerummet.

#4
Fredrik Nyblad
2011-03-07 13:02

@Hasse G: Det har du förstås rätt i!
@ Henrik S: 165 GLE-emblemet är en av flera detaljer som den förste ägaren/beställaren av bilen ändrade, han bytte också grill och stötfångare till 1973 års modell. Vår ambition är dock att återställa bilen till det utseende den hade 1972.
@Lars: Tanken är placerad på det vanliga stället för årsmodell 1972. Som sagt, det är tankluckan som är grejen.

#5
Lars "Julle" Olofsson
2011-03-07 14:11

För att förtydliga Fredriks inlägg...
Det fanns ingen Volvo 145 med tanklockslucka -72 men bakskärmen på "vår bil" har likt förbaskat en lucka som inte är ditsatt i efterhand. Luckan har alltså suttit på bakdelen/skärmen från produktionen 1972 trots detta först kom -74 (med ett annan utseende och placering) Prototyp eller ett prov? det är det som är nördnivå på våran fundering.
/Julle

#6
Radio leverantören
2011-03-07 21:57

De ni menar är altså att det är en inpresning på skärmen där själva Luckan med bakkåpa & gångjärn är infäst ?
Är kåpan helt orörd ? ser ut som lite svets på innerbilden Å ljudämpnings mattan är ju inte precis formskuren efter formen på kåpan
Tycker den är lik nån ja sett nån ggn Både formen, Bulan på kåpan & fjäder/gångjärn

#7
kenvelo
2011-03-08 18:38

Den ar formodligen krockad och en storre del av hoger bakskarm ar utbytt??????

#8
Erik Nyberg
2011-03-08 19:17

Har inte sista generationen VW bubbla ett sånt där tanklock?

#9
Radio leverantören
2011-03-08 19:26

Erik Nyberg skrev
"Har inte sista generationen VW bubbla ett sånt där tanklock?"
Var lite inne på den jag oxå !!
Bara leta upp en Å jämföra !

kenvelo ! Hela bakdelen är utbytt till 145,ans Så hela skärmarna år nog bytta Å tankluckan har ju suttit där sen den byggdes , Enligt fotona

#10
Lars "Julle" Olofsson
2011-03-08 20:33

Volvo 164´an är skarvad mot 145´a bakdelen längst upp på a-stolparna och framför kickpanelerna i skarven mot torpedens nederdel. Vi vet att 164´an var en körklar bil helt klar för leverans till USA. Däremot finns uppgifter på att 145 bakdelen var spritt ny.
En del detaljer på bakdelen pekar även på att den mest troligt inte varit helt klar eller en bil avsedd för leverans.
Min egen teori är att det varit en helt tom 145 kaross direkt från pressarna, monterad och levererad till Yngve Nilsson helt plåtren. Det finns bland annat ingen fabriksmässig ytbehandling eller kittning i skarvar på bakdelen. I bakre dörrgångarna under listerna syns det vart Yngve Nilsson har maskerat innan topplacken. Direkt vid maskkanten ut mot dörren är det helt plåtrent med fabriksmässiga punktsvetsar och Volvo doppade ju sina karosser i ytbehandlingsbad 1972.
Pressningen i ytterskinnet på bakskärmen till tanklocks-luckan är som jag sagt helt fabriksmässig. Punktsvetsarna mellan skinn/innerdel ser ut och är i skick som övriga på hela bilen. Luckan är helt klart inte tillverkad i en simpel plåtbock utan produktionsklar med gångjärn och fjäder.
Det finns inga tecken på att någon av bakskärmarna varit bytta och hur som helst syns luckan på bilder som vi vet är tagna 1972.
/Julle

#11
saabster.99
2011-03-09 13:04

Julle, är tankluckan det enda som skiljer från en vanlig 145:a, förutom takluckan då?

#12
Lars "Julle" Olofsson
2011-03-09 16:11

Jag har inte hittat några mer direkta konstigheter annat än ett riktigt prydligt installerat och helt klart modellanpassat, extra värmepaket i högra reservhjulsbaljan bak. Sedan finns det ingen fastnitad chassiplåt i skuffen, bara hål som visar vart den ska sitta. Takluckan är monterad i 145´a taket som alltså är skarvat i a-stolparna.
/Julle

#13
Radio leverantören
2011-03-09 20:43

Mystriet fortsätter !
Bubbla E de inte (kollade en 72a)
Kan det inte vara så att Yngve Nilsson hade en modell (från nån bil) som dom använde på sina byggen , Begravningsbil, Ambulans och andra byggeb ??
Måste ju finnas mera bilder på dessa !

#14
saabster.99
2011-03-10 20:15

Som Fredrik säger så kan det vara en prototyp, en kaross som blev över och som Sture fick köpa billigt till sitt projekt.

#15
Gaute Halsaunet
2011-03-11 04:13

Må si meg enig med de som tipper på prototyp her.
Dog kan det kanskje være fra 1968 mod VW, da denne hadde en luke du åpnet fra utsiden med en utsparing til fingeren slik denne her. Fra og med 69 (jeg har selv en 69 1300) så fikk VW innvendig tanklokk åpner.
Men jeg synes ikke dette ser ut som en VW del og for alt jeg vet er denne kanskje større eller mindre?

#16
Gaute Halsaunet
2011-03-11 04:16

Gjorde et kjapt søk på google og fant dette bilde av en 68 VW
http://www.seasidecustom.com/Koyrety/VW1300Tingeling.jpg
Her ser man hvordan den luka har en annen form.
Forøvrig så er denne her skummelt lik min egen 69 1300, samme farge og U registreringskilt som altså er Trøndelag.

#17
Yngve Karlsson
2011-03-13 08:29

Good (tank)luck with your project!

#18
Per H
2011-03-14 12:58

Det märkliga är inte att den har tanklock. Det har alla bilar, utan det märkliga är att den har en lucka över tanklocket, som texten ovan klargör.

#19
Carl-Johan Berg
2011-06-09 04:03

Jag tycker mig känna igen tanklocksluckan och arrangemanget ifrån Opel Rekord C Caravan 1967-71

#20
bilspanaren.blogspot.com
2011-06-09 08:19

Kadett A och B har samma lucka, eller åtminstone väldigt lika.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.