Bild
Nästa artikel
Volvo 165-träff i Bremen

Volvo 165-träff i Bremen

165

Inte mindre än tre stolta ägare av en Volvomodell som aldrig funnits infann sig på Bremen Classic Motor Show.

Möten mellan människor blir ju långtifrån alltid som man tror. Det upplevde jag för drygt ett år sedan då jag besökte Birmingham Classic Motor tillsammans med kollegan Claes Johansson.

Ambitionen att överraska Saabklubben med numret av Klassiker där hans fantastiska Saab 95 Husbil var på omslaget kom fullständigt på skam. När vi efter en del viftande med armarna fick klubbmedlemmarna att prata med någon annan än varandra och fick en chans att överlämna tidningen till dem kom svaret snabbt: ”Oh, one of those”.

Att Claes unika husbil bara ”var en av de där” kan möjligen förklaras med att Claes bilder på de båda Ramselebyggda Saabhusbilarna synts i den engelska Saabklubbens tidning.

Med det lite misslyckade mötet i Birmingham i minne blev Bremen Classic Motor Show 2011 desto roligare för mig. I Volvoklubbens monter blev jag mottagen med öppna armar av Jens-Peter Voss och Stephan Poppe – som båda har varsin Volvo 165!

Jens-Peter Voss prenumererar på Klassiker och blev därför mycket glad när han läste om vår nya projektbil. Jens-Peter köpte 2009 en Volvo 165 som enligt honom Volvo i Tyskland byggt. Enligt honom har totalt 30-40 Volvo 165 byggts av Volvohandlare i Tyskland. Jens-Peters Volvo är byggd på en 145 från 1970 och en 164 från 1974, ombyggnaden ska ha skett i slutet av 1970-talet. Precis som Klassikers Volvo 165 ser hans bil ut att vara i originalskick – om det inte hade varit för den detaljen att en herrgårdsvagnsversion av 164 aldrig byggts i Volvofabriken i Torslanda.
Jens-Peters Volvo har stått utomhus i många år och var i ett bedrövligt skick när han köpte den, bilen är nu under renovering och ambitionen är att den ska vara klar till VROM-träffen i Göteborg 2012.


Stephan Poppes Volvo 165 stod även i år utställd på Bremen Classic Motor Show. Jag såg den för första gången för två år sedan då den precis var färdigbyggd. Stephan har inte gjort det enkelt för sig då han dels gaskonverterat sin Volvo, dels använt en 245 från 1992 som bakre karossdel. Stephan har lagt igen karosshålen för de stora bakljusen som kom 1981 och även tagit bort tanklocket.

Stephan Poppe och Jens-Peter Voss uttryckte stor glädje över att Klassiker nu kommit över den Volvo 165 som karosserifirman Yngve Nilssons i Laholm byggde 1972 och för mig blev nog deras entusiasm den största upplevelsen under hela mässan. 

Kommentarer

#1
Pellex1
2011-02-14 17:53

Egendomligt att kombi dominerade Volvo aldrig fick denna i produktion.

#2
Niklas Augustsson
2011-02-15 10:47

Finn sex fel.....
-Fälgarna. Hemska, dit med valfri Volvo-original.
-Svartlackerat aluminium på stötfångarna. Ta bort!!!!!
-Spoilern fram......så Vallåkra 1983.
-Vita blinkersglas....Trams!
-Färgen....skall vara en mörk kulör på en lyxbil.
-Grillen.....Nej, nej, nej

Ovanstående är skrivet med en gnutta överdrift men jag tycker att denna 165:a ser "kladdig" ut. Tacka vet jag Freddes och Jens-Peters 165:or.

#3
Eriks
2011-02-16 04:37

Hade du varit gammal nog för att vara med vid den tiden denna original 164 tillverkades så hade du kanske förstått vad det är du ser på bilden Niklas Augustsson. :)

#4
Gäst
2011-02-16 06:37

Jag förstår inte vitsen med att ta bort tankluckan när bilen har de helsvetsade dörrarna och de stora stötfångarna. Jag tycker det hade varit bättre att ge bilen en -74:as utseende rakt igenom.

#5
Niklas Augustsson
2011-02-16 08:31

Till Eriks....Hmmm...Nu skall vi se. Jag är född 1971 så jag borde rimligtvis varit född när "denna original 164" tillverkades. Vad menar du att jag skall förstå?
Enlighthen Me please......;)

#6
Lars "Julle" Olofsson
2011-02-16 11:47

Jag pratade rätt ingående med ägaren till 165´an i Bremen. Som svar på den bortagna tankluckan så beror detta på att bilen är konverterad till gasdrift. Det sitter 2 stycken gastankar i varje reservhjulsbalja och original tankrör var i vägen.
Stilen går att disskutera men vi svenskar gör oftast generalfel med att tycka den stil vi ser på hemmaplan oftast inte går i linje med tex. Britter, fransmän och tex. det som tyskar tycker är rätt.
/Julle

#7
Tomas Åström
2011-02-16 14:09

165:an ser lite bredspårig ut baktill, eller ser jag tokigt. Är bakaxeln också ändrad pga gastankarna?

#8
saabster.99
2011-02-17 01:14

Tomas, det är möjligt att det sitter spacers bak:)

#9
Tomas Åström
2011-02-17 13:55

Jo, det är ju högst troligt med tanke på att fälgvalet, men jag tänkte att den var ombyggd på annat sätt också (men kanske inte i första hand beroende på gastankarna).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.