Nästa artikel
Austin lockade med ”morgondagens bil – redan i dag”
Reklampaus

Austin lockade med ”morgondagens bil – redan i dag”

Publicerad 2 augusti 2023
Austin A40 är en udda modell, trots sin relativt konventionella teknik.

Morgondagens bil redan i dag – ett populärt skryt i annonserna förr och nu. Austin A40 debuterade 1958 och hade karosslinjer från Pinin Farina, som det skrevs då. Den italienska designfirman skulle forma fler BMC-bilar de närmaste åren och för att riktigt betona det italienska släktskapet fick Austin A40 tillnamnet Farina hemma i England – men inte i Sverige. Här blev det Futura eftersom risken att förknippa bilen med farinsocker ansågs alltför stor.

A40 är en märklig bil, trots sin konventionella konstruktion. De första utgåvorna hade en liten bagagelucka till ett utrymme som kunde förstoras genom att baksätet fälldes ned, ett slags halv halvkombi. Något år efter debuten kom en riktig halvkombilucka som en logisk följd, eller snarare två luckor – en övre och en nedre, ungefär som på Volvo Amazon kombi.

Men inte nog med det. Till 1962 års modell lanserades A40 MkII som hade ett 89 millimeter förlängt axelavstånd för att erbjuda bättre plats i baksätet. Det kan ta ett tag för ett otränat öga att upptäcka skillnaden mellan MkI och MkII, övriga yttre ändringar är minimala.

Annonsen ovan fördes in i Vi Bilägare hösten 1959 och tittar du noga ser du att A40 här är högerstyrd. Totalt byggdes drygt 340 000 exemplar, ungefär lika många av MkI och MkII.

BRITISH LEYLAND - Klassikers samlarserie #31

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.