Nästa artikel
Håll i hatten i nya Morris Minor 1000!
Reklampaus

Håll i hatten i nya Morris Minor 1000!

Publicerad 19 juli 2023
”The mighty Morris” lockade med 0–96 km/tim på bara 28 sekunder i stället för 52.

För en gångs skull tittar vi till en engelsk bilannons, vi vill ju inte missa nya, axsnabba Morris Minor 1000 av 1956 års modell. Den tog vid efter den tidigare Minormodellen som hade sidventilsmotor på 803 cm3. Namnet till trots hade nya Minor 1000 en cylindervolym på 948 cm3 och motor med toppventiler.

Toppfarten ökade från 101 km/tim till 121, men det var accelerationen som fick Mr. Jones att höja på ögonbrynen: 0–96 km/tim på 28 sekunder i stället för 52 i ”The mighty Morris Minor 1000” som annonsen ropade ut. Håll i kubben, säkra papiljotterna! 

Nå, greppet gick förstås hem. I England hade motorvägs- och ringledsbyggen satt ordentlig fart för den svällande trafiken under 1950-talet och det krävdes helt enkelt mer fart för att hänga med in i den nya, moderna tiden. Morris Minor var och är alltjämt Englands motsvarighet till Tysklands Volkswagen Typ 1, utan att numera betinga lika skyhöga priser på veteranbilsmarknaden. 

Minor blev med tiden den första engelska modell som nådde över en miljon tillverkade exemplar. Den byggdes i tre serier och hjärnan bakom konstruktionen var förstås Alec Issigonis, Hundkojans konstruktör.

När Minor slutligen lades ned 1971 hade drygt 1,6 miljoner exemplar knåpats ihop sedan 1948. Sammansättning skedde kors och tvärs i Imperiet, bland annat i Australien, på Nya Zeeland och Malta samt i Malaysia.

BRITISH LEYLAND - Klassikers samlarserie #31

VILKEN UNDERBAR SOPPA!
När stora delar av brittisk bilindustri slogs samman 1968 samlades en mängd fantastiska bilmärken och modeller under samma tak. Allt gick inte riktigt enligt ritningarna men för den bilhistoriskt intresserade finns massor av spännande spår att följa. Nu har vi samlat våra favoritartiklar om företaget och produkterna!


Innehåll:

Ögonblicket Brittisk bredd
British Leyland hade marknadens bredaste program – och längsta om man ställde alla modeller på rad. (Klassiker 2/2020)

Automobilia British Leyland
Stor sammanslagning krävde enande symbol. Snygg? Nja. Men den nöttes enträget in. (Klassiker 3/2023)

British Leyland Sweden 
Britterna kom inte för att stanna. Här är hela ­historien om Leyland i Sverige. (Klassiker 3/2015)

Austin Mini 1275 GT 1974
Hundkojor med Clubman-front var länge de minst eftertraktade.Inte längre – it’s hip to be square! (Klassiker 3/2020)

Austin Allegro vs Morris Marina
Två av 1970-talets mest utskällda bilar kom från British Leyland. Vi ger dem en andra chans och drar till Danmark. (Klassiker 3/2022)

Ögonblicket Vanden Plas 1500 
Beskedet att den inte gick att köpa i Sverige var illa nog. Men det blev värre. (Klassiker 4/2014)

Austin Maxi 1750 1973 
Utrymmesmaximerad och extremt praktisk – Issigonis sista bil var minst lika smart konstruerad som Hundkojan. (Klassiker 10/2020)

Leyland Princess 1978 
Steve Pike har räddat en av 1 217 svensksålda Leyland Princess! (Klassiker10/2014)

British Motor Museum
Här hittar du enhörningarna! (Klassiker 4/2019)

Resan Finland i Morris Marina 
Vi spanar efter spåren av den brittiska bilindustrin i södra Finland. Till vår hjälp tar vi British Leylands spetsprodukt: Marina. (Klassiker 6/2019)

MGB GT 1971
Vi tar ut Anders Ericssons orörda originalbil på en långtur. (Klassiker 8/2015)

Rover 3500 vs Trimph 2.5 PI 1970 
De var konkurrenter vid lanseringen men hamnade sedan i samma jättekoncern när British Leyland bildades. (Klassiker 5/2021)

Dokument Range Rover 
Att typa in Range Rover i Sverige 1971 var inte gjort i en handvändning. (Klassiker 2/2017)

Triumph Stag
En fyrsitsig Michelotti-ritad cabriolet med välljudande V8 – klart man vill ha! (Klassiker 1/2011)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.