Nästa artikel
”Saab-Lancian ligger som en tapet på vägen”
Reklampaus

”Saab-Lancian ligger som en tapet på vägen”

Publicerad 16 juli 2023
Trots påkostad reklam har historien har inte varit nådig mot Saab-Lancia 600.

Historien har inte varit nådig mot Saab-Lancia 600, den Giugiaro-ritade bilen som skulle ersätta Saab 96 V4 vid debuten 1980. Sexhundran lanserades med buller och bång men befanns ganska snart vara fel skådespelare i den rollen. Det såldes visserligen drygt 6 400 stycken men nästan alla försvann lika fort som de kom. Om någon sett en 600 på sistone går det bra att höra av sig. 

Vi har faktiskt tagit upp bilen i denna spalt förut, i annonsen där Saabs Erik ”På taket” Carlsson lutade sin ansenliga kroppshydda över den lilla bilen och sade: ”Den här har vi byggt från vägen och uppåt”. 

Här har vi en annan lutare, en till synes framgångsrik ung man som ser ut att just ha klivit ur sin 600 efter att ha kommit hem från jobbresan. Den så kallade copyn, annonstexten, är full av påståenden man ska tro kommer från vår man: ”Vilka backspeglar! Stora och ställbara inifrån. Perfekt körställning, nära nog allt går att ställa in. Sätet, ryggstödet, nackskyddet och ratten. Nollpunktsstyrning som på Mercedes. Varvvillig motor med samma förgasartyp och märke som Ferrari”. Jojo!

Lite erkännande måste vi ändå ge reklammakaren för att ha undvikit den värsta floskeln av alla, den om bilen som ligger klistrad vid vägen. Det gjorde inte Saab-Lancia, även om dess kusin Delta Integrale var en hejare i rally-VM. Inte klistrad, men: ”Saab-Lancian ligger som en tapet på vägen”.

Saab Cars Magazine #10

Den tionde utgåvan av Saab Cars Magazine – innehåll:

Saabingenjörens Subaru-Sonett
En boxermotor i en breddad Sonett III? Det går om man är Saabingenjör och heter P-G Björck.

Projekt Saab 92019 färdig!
Det blev mycket mer än en bil. En tidsmaskin.

Exklusivt: vi kör Nevs Emily GT!
På tio månader togs super-elbilen fram som skulle konkurrera med Porsche och Tesla. Så mycket Saab-feeling!

Infotainment – Saab 99 EMS
Vi hittade tidernas bildband i Saabmuseets arkiv.

Saab 9000i som polisbil
Smidig, rymlig och idag extremt ovanlig. Vi kör Polistekniska museets klassiker.

900 Turbo – med navkapslar!
Nej, ingen civilpolisbil. Saabs mest bortglömda modell.

Hemliga designskisser hittade!
Nevs städar och plötslig uppdagas en skatt i förrådet. Saab 99 Fastback – så kunde den ha sett ut.

I spåren efter Catharina
Vi återvänder till arbetsbänken där Saabs sportbil föddes.

Genom djungel och öken i Saab 92
Den osannolika historien om fransmännen som betvingade Afrika med två cylindrar och termosifonprincipen.

Retro-Sonett och V4-prototyper
Vi djupdyker i arkiven och hittar – guld!

Smaklig spis på Saab-vis
Med Saab-utensilier smakar allt smaskens. 

Saab i reklamens värld
Inget slår en helkväll i sällskap av en lastpall med bil-broschyrer. Vi hittar Saabs själ svart på vitt. 

Vi hälsar på Vagn Bruncke 
Danmarks störste Saab-vän med eget museum.

Köp en vanlig ovanlig Saab 900
Det är hög tid att förverkliga drömmen om Saabs särpräglade långkörare. Vi ger dig lust och goda råd. 

Installera farthållare
Gör din 900 till ett landsvägslok. Julle visar steg för steg.

Saabmecka i Vetlanda
Här finns de hängivna experterna –på alla Saabmodeller.

Sensationella Sensonic!
Så utvecklades Saab trevligaste flopp. 900 med kopplingsfri växling!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.