Nästa artikel
Volkswagen Golf hade kunnat heta något helt annat
Reklampaus

Volkswagen Golf hade kunnat heta något helt annat

Publicerad 30 juli 2023
En större omdaning än mellan VW Typ 1 och Golf hade bilindustrin inte skådat.

”Den nya linjen från Volkswagen” hette det om Golf i ViB-annonsen från hösten 1974. Det var ingen överdrift, jämfört med VW Typ 1 var precis allt kastat överbord.

En större omdaning hade bilindustrin inte skådat och i annonsen sades inget om ”Skalbaggen”. Den enda referensen var till sportcoupén Scirocco som debuterat i Genève våren 1973.

Tekniskt sett var modellerna lika och moderna i varje tum. Vi som var med minns hur snabba och vägsäkra de var jämfört med konkurrenterna och namnet Golf låg fint i munnen.

Det hade dock inte varit självklart under utvecklingen, som egentligen börjat redan under 1950-talet med diverse så kallade EA-modeller – Entwicklungs-auftrag. Efter rader av EA-bilar i olika konfigurationer hade VW till slut fastnat för EA337, en rätt kantig sak med design från Giugiaro.

Många trodde att den skulle heta Blizzard i produktion, i linje med vindarna Scirocco och Passat, men att VW sedan valde namnet från Golfströmmen.

Det förekommer dock en helt annan berättelse om namnets uppkomst. VW:s inköpschef Hans-Joachim Zimmermann var även ordförande i Wolfsburgs ridklubb. Sommaren 1973 lånade han ut sin häst, en valack, till VW:s styrelseordförande Horst Münzner. Hästen lystrade till namnet Golf och var ovanligt ståtlig. Ett par dagar senare visades projekt EA337 i nästan färdigt skick och då fanns emblemet ”Golf” på bakluckan i sitt typiska typsnitt.

Volkswagen 1970-80-tal - Klassikers samlarserie #27

NYA TIDER FÖR VOLKSWAGEN
Efter att under decennier ha satt en ära i att förändra så lite som möjligt tvingades VW tänka om när 1970-talet närmade sig. På kort tid gick man från luft- till vätskekylt och från svans- till frontmotor. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om 1970- och 80-talets Volkswagen i en samlarutgåva. 


Innehåll:

Ögonblicket Sista Folkan
En vårdag 1976 var en epok över. Leverans av den allra sista svensksålda Bubblan. (Klassiker 9/2022)

Första försöket VW 411-412
Volkswagen skulle visa att man minsann visst kunde förnya sig. Och lanserade ännu en luftkyld svansmotorbil. (Klassiker 3/2004)

Klassikerguiden VW 411-412
Missförstådd eller helt enkelt urusel? Vi reder ut den sista svansmotorfolkan. (Klassiker 4/2014)

Broschyren Volkswagen K70
1970-talet kändes otroligt modernt när man höll i brochyren till VW:s nya modell. (Klassiker 5/2022)

Sverigeresan VW Kombi 1970
Gotland är toppen och allra bäst är det nog alldeles före turistsäsongen. Med en folkabuss blir det alla rätt. (Klassiker 8/2021)

Klassikerguiden Volkswagen 181
"The Thing" var det märkliga namnet när VW 181 skulle säljas i USA. Men bilen är inte märklig, bara utmärkt! (Klassiker 9/2018)

SP2  – vilka former!
I en parallell (brasiliansk) verklighet finns ett Volkswagen-modellprogram du aldrig hört talas om. Vi tittar på sportisen SP2. (Klassiker 4/2018)

Klassikerguiden VW Passat
Första generationens VW Passat blev en storsäljare. Går de fortfarande att hitta? (Klassiker 5/2013)

Renoveringen Beach Buggy
Andrew Thompson städade bort 80-talsstuket från sin Beach Buggy. (Klassiker 5/2015)

Klassikerguiden VW Scirocco
Quadratisch. Praktisch. Gut! Scirocco var dyrast ny, kanske billigare idag? (Klassiker 7/2014)

Klassikerguiden VW Golf GTI
Du vill ha den för det marginellt större bromsservot. Du vet bara inte om det. (Klassiker 7/2016)

Renoveringen VW Golf GTI
Gustav tröttnade på att pappa Anders GTI stod och förföll. På ett år blev den renoverad! (Klassiker 4/2021)

VW Golf som elbil
Håkan kör klassiker för två kronor milen. Kolla in hans el-Golf. (Klassiker 6/2011)

Klassikerguiden VW Golf II
Ibland är faktiskt uppföljaren bättre än originalet! Dags att slå till på Golftvåan! (Klassiker 2/2021)

VW Golf II GTI 8V & 16V
Toppversionen i två upplagor – blir det dubbelt så kul med dubbelt så många ventiler? (klassiker 10/2021)

VW Golf Country
Golf på hög nivå – och reservhjulet utanpå! (Klassiker 3/2010)

Volkswagen Caravelle Carat 1989
Ett exklusivt mötesrum på Autobahn. Möt den mest exklusiva T3:an. (Klassiker 1/2020)

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.