Bild
Nästa artikel

131 samlarbilar på jätteauktion!

första-andra-tredje

Nu har budgivningen inletts på Bilweb Auctions sommarauktion, på onsdag och torsdag faller den digitala klubban. Ferrari Testarossa eller Ford Taunus? Här är några att kolla lite extra på!

Bilweb Auctions befäster ytterligare sin roll som specialist på samlarbilsauktioner med ett 131 bilar starkt startfält som klubbas digitalt nu på onsdag och torsdag. Spridningen är stor och Klassiker har valt ut några favoriter.

En av Sveriges äldsta Volkswagen som dessutom funnits på Gotland hela tiden. Den kom till Sverige hösten 1948. Första ägaren köpte den hos Volkswagen i Visby och behöll den sedan i 20 år. När han skulle byta till en ny bil 1969 vände han sig förstås till samma företag och de behöll inbytet. Förra året klubbades en -48:a för 1,3 miljoner, frågan är vad denna går för.
Oooh – nu blev det jobbigt! Det spelar mindre roll att Förlags AB Albinsson & Sjöbergs event- och museibil inte är godkänd för svensk trafik – mer dekorativ förvaringslösning får man leta efter.
Rätta sortens regplåtar, strålkastartorkare, stänklappar och släta navkapslar – när såg du en så korrekt Ford Taunus senast?
Ännu en rackare som väcker beskyddarinstinkter. Heinkel Kabine som redan nu nått sitt reservationspris.
Solgul Volvo 145 – vem kan säga nej till en sådan?
Den tjeckiska tillverkaren Aero är kanske mest känd i Sverige för ekonomibilen Aero Minor som fanns några år på 1950-talet. Aero 30 med framhjulsdrift och tvåtaktsmotor var något helt annat. Den här har fått en Wartburgmotor men torde vara den enda i landet.
BMW 3,0s med skön svensk känsla – rätt sorts regplåtar och varselljus. Fälgarna ser däremot modernare ut.
Kanske är det dags att äntligen prova en Borgward Isabella? Denna prydliga TS ser ut att vara värd att utforska.
Efter 1980-talets hype var Ferrari Testarossa länge tämligen ointressant på samlarmarknaden. Hade du slagit till på en för tio år sedan hade du dubblat din investering vid det här laget – minst. Frågan är förstås om ökningen fortsätter.
Fransman med USA-känsla och sidventils-V8 – Vedette! Köp och dividera sedan med olika förståsigpåare om den heter Ford eller Simca eller bara Vedette!
Första efterkrigs-Mercedesen var egentligen en lätt omarbetad mellankrigsmodell. Snygga 170S sålde bra i Sverige och här har vi ett exemplar skönt renoverat skick. Dessa bilar är fortfarande förhållandevis billiga - alla vill ha cabrioletmodellerna.
I början av 1990-talet återuppstod MGB i form av RV8 med 3,9-liters V8. De kunde byggas tack vare nytillverkningen av MGB-kaross och syftet var att hålla MG-varumärket levande inför lanseringen av MGF. Den här såldes ny i Japan och har bara gått 1 500 mil.
Ännu en potentiell bruksklassiker för en rimlig peng – Peugeot 203 är lite mer förfinad än PV444. Dessutom har den fyra dörrar!
Två Volvo 940 i polisutförande finns att bjuda på – köp båda och ställ utanför dörren. Kommer definitivt att sänka hastigheten i området och öka ryktesspridningen!
En kändis från Klassiker! För drygt tio år sedan lånade vi denna Herbifierade Volkswagen till ett fotoreportage och vi kan intyga att om du söker en bil som väcker uppmärksamhet så behöver du inte leta mer. Den har inte varit med i någon film men väl ägts av Disney i Sverige och använts när senaste filmen skulle promotas.
Klassiker 1/2007 – när Herbie provkörde sig själv!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.