
En Volvo för DDR
En annan Volvomodell som vi inte alls fick se här hemma, den okända 244DLS.
Vad är nu detta för konstig Volvo 240? Jo det är en 240-modell som byggdes speciellt för Östtyskland och det är inte desto mindre märkligt det heller, för varför sålde man Volvo i denna slutna kommuniststat som hade en hårt reglerad marknad som inte följde normala spelregler?
Kort om DLS-modellen så den var en lite av en hybrid, en 244 som fick lite sparsmakad utrustning, B21 motorn på 100 hästar, fyrväxlad manuell låda utan overdrive och fronten från 264-modellen. "S" stod då för Sondermodell. Urvalet begränsades till fem olika kulörer, och man kunde bara få köpa den om man dels hade ägt en Wartburg eller Trabi i minst ett år och bara om man bodde i Berlin. Och hade råd med den också, med 42000 Öst-reichmark var detta den dyraste bil någonsin i forna Östtyskland.
Så detta var en bil enbart för den teknokratiska sociteten runt partitoppen i Berlin, såna som fick lov att tjäna pengar alltså. Och inte ens då var det helt lätt att få tag i en Volvo för staten beställde 1000 stycken som bara gick att förhandsbeställa under en månad 1977. Ingen reklam gjordes och icke-berlinare gjorde sig icke besvär.
Men vad föranledde detta? Det var inte så mycket av välvilja av partiet att blidka sina kompisar i aristokratin runt dom, utan mer en propaganda-kampanj. Vid denna tid togs även in ett litet antal andra bilar från väst på samma sätt, bland annat även några hundra Citroen GS. Grundtanken bakom var att det skulle "se" bra ut i gatubilden. Just i Berlin vistades mycket journalister och diplomatfolk från väst och då tyckte man hos propagandaministeriet att skulle man "spä" på den inhemska taffliga bilparken med lite flotta västbilar för att landet skulle verka mer öppet och västorienterat. Därav begränsningen av dessa bilar till Öst-berlin.
Det fanns visserligen en annan möjlighet att importera fordon från väst, men det var dyrt och krångligt och krävde dessutom kontakter och släktband från västsidan, via det märkliga programmet Genex
Kommentarer
Tack för att vi inte fick se den här hemma.
Vill ha, vill ha!!! Erich Honecker hade i alla fall god smak för bilar.
Detta var faktiskt spännande läsning. DLS-modellen kände jag till men inte historien bakom. Dagens öppna gränser och marknader ger oss inte alls samma specialanpassning för varje land vilket är synd. En V70 ser ju i princip likadan ut var i världen den än säljs. Å andra sidan är det nog roligare att bo i de östra delarna av Tyskland nu än när DLS-modellen var aktuell.
Jodå, det har funnits åtminstone en DLS på Svenska vägar.
Vet att det fanns en lantbrevbärare som körde en DLS.
Volvo 343 fick DLS beteckningen sen i början på 80 talet...
Sen fanns det väl en vit specialversion 1982 som kallades för 244DLS. Den hade dock inget med Östtyskland att göra.
1982 fanns det en GTX, vit, och med svarttonad USA-front, tror den var för Finland, men kanska fanns här också.
GTX-paket till Volvo 244 1975-80 fanns att köpa som tillbehör i Sverige på 80- och 90-talet.
Det innehöll USA-front, breda svarta lister och speciella GTX-emblem.
Hi,
for your all pleasant journey, is the first adress in europe.
www.volvo244dls.de
Spännande!
Dessa två bilar kan ni se rullande i denna sköna musikvideo, trodde dock att de i filmen var 264or: http://www.youtube.com/watch?v=ctWHaXjjrvo
Lägg märke till att de två vita Trabanterna bakom de två gröna Volvosarna minsann fungerar lika bra att se ut som lyxiga fordon. :)
Schysst länk Emil!
Från 244 DLS går i alla fall mina tankar till 264 DL som väl bara fanns under två år i Sverige (-77,-78?). Det är ju den fronten DDR-Volvon fått, den svarta, medan 264 GL hade kromade ribbor. Minns dock inte vad Volvo snålade med i 264 DL i förhållande till GL. Men det borde vara en ganska ovanlig bil, om det finns någon kvar överhuvudtaget...
Skillnaden på 264 DL och 264 GL var motorn bland annat, DL hade förgasare och GL insprutning, har för mig att GL modellen hade skinnklädsel, kromade låsknoppar och kromade ventilations munstycken. DL modellen tygklädsel, svarta låsknoppar och svarta ventilations munstycken. Men framförallt var det väl prestigen att köra GL framför DL.
Jag håller med Fredrik: fantastisk länk, Emil! Nu har jag sett den två gånger och är redan sugen på att titta en gång till. Det jag saknar är förstås motorljudet när till exempel Wartburgen och Trabanten kör för fullt!
264DL er sjelden. Svart grill og enklere interiør enn på de langt vanligere GL og GLE. DL fantes i to år, 1975 264DL med samme motor som GL, B27E, og 1976 264DL og 265DL med B27A.
Hej,
many thanks for the in visit from klassiker.nu in east germany.
best regards
Jan