Bild
Nästa artikel
4CV fjärran från Frankrike

4CV fjärran från Frankrike

Reportage

Detta förefaller först vara helt vanliga Renault 4CV men det är det inte. Vi är inte ens i Frankrike, eller en Renault-fabrik för den delen heller

Detta är hos Hino i Japan. 1953 började man här bygga Renault 4CV på licens som ett komplement till sin reguljära produktion av tunga kommersiella fordon. Renaults 4CV gick ur produktion på hemmaplan 1961, samtidigt hos Hino presenterade man sin första egna modell Contessa 900, som dock var till stor del baserad på Renault Dauphine. Men 4CV:n kom att leva vidare parallellt med den nya Contessan, med lite annan front hette den nu Hino PA62 och kom att liksom Contessa-modellerna tillverkas ända fram till 1967 då hela Hino gick upp i Toyota och hela personsbilsproduktionen ströks

Taggar: Reportage, Hem

Kommentarer

#1
Bozze Lundgren
2012-05-12 19:18

Hinos cv 4 känns lättast igen bakifrån, den hade större bakruta och tanklocket flyttat från motorrummet till nedanför bakrutans högra hörn.

#2
Andreas U
2012-05-13 10:43

Efter kontakt med Hino Diesel vill jag påstå att tillverkningen av "4cv"-Hinon slutade redan 1963 efter cirkus 30000 byggda. Hiroshi Shudo (cureter eller vad det nu heter) meddelade även att man enbart byggde den täckta varianten, således inga takluckor eller cabriocoacher. Ferlec-systemet med elektromagnetisk koppling var enbart förunnat det franska originalet. Hino skrevb ett femårigt licensavtal med Renault som man bröt efter tre år. Avtalet krävde att man köpte en viss mängd delar från frankrike och att licensen skulle erläggas. När Japanerna bröt detta ville Renault driva rättsprocess, men Frankrikes handelsminister ingrep. Inte skulle man straffa detta av kriget så hårt drabbade folk... En period fick man inte ha det röda i frontmärket eftersom Japansk lag förbjöd det (kanske kunde det tolkats som bakljus....eh?) Valda årsmodeller hade förängt bilens totallängd med "sandplåtar" i samband med kofångarna för att uppnå lagstiftarnas idéer... Tja hursomhelst en spännande syster till 4cv som ju bygdes i Acton England, i Spanien på licens av FASA och som CKD (completely knocked down)i Australien.
Både i Japan och Australien föreskrev lagen att tankpåfyllningen skulle placeras utanför motorrummet varför man placerade påfyllningshålet i C-stolpen. Allt detta o lite till kan du läsa om i en ganska uttömmande artikel för ett antal år sedan i Classic Motor!

#3
tetre
2012-05-13 21:58

Tack Andreas U för den initierade kommentaren. Man blir rätt ofta besviken på motortidningarnas rätt mediokra och intetsägande artiklar, ofta blandade med direkta faktafel som här. Skärpning Mårten Carlsson m.fl.

Själv läser jag hellre de digitala versionen av tidningarna just för att få läsarnas kommentarer och erfarenheter.

#4
Leif Hurtig
2012-05-15 10:58

Det fanns faktiskt en Hino i Sverige under ett antal år. En kompis såg den på en skrot i södra Gästrikland eller norra Uppland på 70-talet. Den kanske står kvar, om inte naturen eller Naturvårdsverket gjort sitt?
Att Hino slutade betala licensavgiften berodde – enligt uppgifter i en av de franska veterantidningarna – på att Hino haft ingenjörer på plats i Frankrike för att studera uppbyggnaden och produktionsmetoderna, eftersom Hino under de första åren monterade "byggsatser", CKD. Men när 57 års modell av Hino presenterades, var det en helt egentillverkad bil...
Renault av i dag är åtminstone inte bittrare än att Renault Classic (hette tidigare Renault Histoire & Collection och utgör Renaults "rullande museum") har importerat och renoverat en Hino, som är inkluderad i Renaults samlingar.
Största utvändiga skillnaden mellan de senare franska 4CV och Hino (förutom den större bakrutan och frontgrillen) är att Hinos variant av 4CV behölll stjärnhjulen (fast nav med ett stjärnformat, femekrat fälgcentrum och lösa fälgringar) under hela perioden. De "äkta" 4CV fick vanliga, trebultade tallriksfälgar som Dauphine fr o m 58 års modell.
1963 som stoppår för Hinos 4CV är nog det korrekta, även om det finns en uppgift i Club 4CVs historiska sammanställning att tillverkningen i Japan upphörde 1964. Denna uppgift kom från Renaults jubileumsbok "Renault1898-1965".
Den utvändiga tankpåfyllningen är inte direkt vacker, men ändamålsenlig. Det fanns nog mer än en 4CV-ägare i Europa och USA som råkade ut för dåligt pålästa servicemän, som försökte fylla bensin i vattenpåfyllningshålet mitt ovanför motorluckan...
Fr o m 54 hade det nog varit bra om även de franska bilarna utrustats med utvändig bensinpåfyllning. Detta år flyttades batteriet från sin plats längst fram i bagagerummet till rakt under bensinpåfyllningen i motorrummet...

#5
Andreas U
2012-05-15 12:07

En snabb reflexion kring tetre´s kommentar
....samtidigt får vi nog vara lite ödmjuka. Skribenterna gör oftast sitt bästa, men balnd oss faktanördar finns alltid mer att lägga till. Troligen skulle artiklar bli otympliga och ganska tråkiga för gemene man om samtliga fakta alltid togs med. Det är kul att efter så många års bilintresse kunna ha fel = lära sig nytt! Så sparka försiktigt på de som skriver, eller ännu hellre skriv du också!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.