Nästa artikel
50 år med Carrera!
Spoiler alert!

50 år med Carrera!

Publicerad 2022-10-05 14:30
Den 5 oktober 1972 visades numera legendariska Porsche Carrera 2.7 på bilsalongen i Paris. Porsche firar med en specialutställning som pågår nu.

Från början var det tänkt att bygga 500 bilar för att kunna homologisera den lätta Porschen för grupp 4-racing – men efter visningen på Porte de Versailles i Paris tog det inte länge innan hela serien var såld. Fram till juli 1973 hade man tredubblat försäljningen, och lite till: slutsiffran stannade på 1 580 bilar.

Carrera RS-motorn på 2,7 liter gav 210 hk vid 6 300 r/min och 255 Nm vid 5 100 r/min, vilket räckte för 0-100-sprinter på 5,8 sekunder – oerhört på den tiden och fortfarande snabbt. Men det var förstås inte bara kraften som gjorde prestandan möjlig; Porsche jagade vikt överallt: i sitt lättaste gatutförande vägde 911:an bara 960 kg.

Med sådana fartresurser och en toppfart på 245 km/h krävdes aerodynamisk hjälp för att hålla bilen kvar på vägen så efter vindtunneltest föddes ankstjärtsspoilern.

För att fira bilen som gjort så mycket för bilmärket hålls en specialutställning på Porsche Museum som pågår fram till den 18:e december. Mer information här.

Mer läsning om Porsche – köp ditt ex av vår specialtidning här!

Klassikers bästa om Porsche!

De svenska kungligheternas, rallyförarnas, polisernas och entusiasternas favorit! Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om ett av bilvärldens mest fascinerande ­märken – från 1950-tal fram till 1980-tal. 100 sidor Porsche!

INNEHÅLL:

Objekt Porsche 356-memorabilia
Porschedesign ända in i den mellanbruna bilhandlarpanelen. (Klassiker 3/11)

Porsche 356 A 1959
Prins Wilhelm hade specifika krav. Och han ville inte ha svensk hemslöjd. (Klassiker 4/14)

Porsche 356C 1964
Om konsten att reparera men aldrig någonsin renovera. Tobias Lindbäcks 356 är en hårt-sammanhållen karaktär. (Klassiker 6/18)

Porsche 356C 1965
Hur är den att köra – egentligen? Vi tar en tur med en av de sist tillverkade 356:orna. (Klassiker 10/19)

Köpguide Porsche 356
När fenomenet Bilen ska sammanfattas är Porsche 356 en självklar grundpelare. (Klassiker 1/16)

Waldegård & Porsche 911
Björn Waldegård och Åke ”Bryggarn” Andersson hörde till de lyckliga som tidigt fick skörda segrar i 911. (Klassiker 1960-tal)

Köpguide Porsche 912
Porschen med ekonomianspråk är så mycket mer än en avslagen 911. (Klassiker 8/13)

Polisbilar VW & Porsche
Rätt bil på rätt plats – hundtjänst för VW och fartsyndarjakt för Porsche 911. (Klassiker 3/16)

Porsche 911S 1971
Det går inte att komma runt det faktum att en frisk, tidig 911 bjuder på en unik körupplevelse. (Klassiker 10/17)

Köpguide Porsche 914
Underskattad, USA-exporterad och i vissa fall undermotoriserad. Underbar! (Klassiker 10/14)

Brandbil Niohundrafjorton
1973 skänktes Anderstorp en brandbilsutrustad Porsche 914 av Marlboro. (Klassiker 1/17)

Köpguide Porsche 924
Allt om bilen som räddade sportvagnstillverkaren i Stuttgart. (Klassiker 8/12)

Porsche 944 Turbo S 1988
Bättre än 911 på nästan alla sätt men ändå i skuggan. Vi kör ett exemplar i nyskick från 1988. (Klassiker 1/18)

Porsche 911 Turbo 1989
Ketchupeffekt, adrenalinpåslag och en chef på väg uppåt! (Klassiker 2/15)

Köpguide Porsche 964
Generation 964 var länge underskattad jämfört både med föregångaren och efterträdaren. inte längre! (Klassiker 5/19)

 


Porsche! Reportagen är publicerade mellan 2011 och 2019 och har inte förändrats. Det betyder att priser, tids­angivelser och andra uppgifter är de som gällde vid den första publiceringen.

Mycket nöje!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.