Nästa artikel
50 år sedan länsbokstaven skrotades
Reportage

50 år sedan länsbokstaven skrotades

Publicerad 5 september 2022
Nu i höst är det 50 år sedan de nya registreringsskyltarna började komma – och länsbokstäverna fick respass.

Fram till 1970-talet hade bilarnas skyltar en länsbokstav i registreringsnumret. Om ägaren flyttade eller sålde bilen till ett annat län behövde den registreras om, vilket medförde extra byråkrati.

Dessutom fanns inget centraliserat system för registreringsnummer utan Sverige hade vid denna tid 24 olika bilregister, vilket inte var så överskådligt.

För att förenkla och modernisera systemet, beslutades att man 1972 skulle gå över till ett samlat register som skulle byggas upp med ny datateknik. Länsbokstaven togs bort och ersattes med en kombination av tre siffror och tre bokstäver i stället, ett registreringsnummer som skulle följa med bilen under hela dess livstid.

– Den tidigare hanteringen var helt manuell. För varje fordon fanns ett registerkort och förändringar fördes in för hand på dessa. Övergången till ett datorbaserat register innebar en stor effektivisering. En fascinerande reflektion är att en mobiltelefon idag har mer kapacitet än vad som fanns i hela datasystemet 1972 när övergången skedde, säger Christofer Kärrdahl, strateg på Transportstyrelsen.

Med länsbokstav på skylten gick det snabbt att se om någon var på långväga resa. Många var lite extra snälla i trafiken mot "utsocknes" på besök.

Första länet ut att slopa länsbokstaven var C, alltså Uppsala län, som gjorde bytet under tredje kvartalet 1972. Sist ut var bland andra Kronobergs, Södermanlands och Malmöhus län där skiftet skedde under kvartal 4 1973.

Köp senaste numret i vår webshop! Du får den ända hem i brevlådan!

Ur innehållet: 

Volvo GL 1981
Det såldes fler Volvo 240/260 i USA än i Sverige – där ansågs märket dessutom vara exklusivt.

E-bensin – en framtidsmöjlighet?
Bland andra Porsche satsar på att på syntetisk väg skapa en ersättare till det fossila bränslet. För bra för att vara sant?

Automobilia Abarth
Motortrimmaren Carlo blev synomyn med sportiga versioner av bland annat Fiat. Snygg logotyp också!

Vilket ladufynd! Ford Mustang 1985
Vilken frikostighet! Klassiker får en gratis Mustang-cabriolet. Nu gäller det bara att hitta den och dra fram den i ljuset!

Broschyren Fords lätta lastbilar
I den idylliska småstaden har alla entreprenör precis lagom stora och mycket söta arbetsfordon. 

Fullservice för klassikerägaren Motikon 
Förvaring, försäljning, renovering och service – i Uppsala slår nu en stor anläggning för klassiska bilar upp portarna.
 
Saabfestivalen 2022
Det blev bättre än någon hade vågat hoppas när Saabentusiasterna firade märkets 75-årsjubileum i Trollhättan.
  
Renault 4 Parisienne 1967
Flärd ryms även i liten förpackning: Läckra Parisienne är en är en R4 att drömma om.  

Moped Suzuki M12S
Välbyggd och med motorcykelkänsla men kanske aningen småväxt. I det närmaste förberedd för trimning...

Triumph Spitfire 1500 1980
Sista årsmodellen av sextioårsjubilerande Spitfire höll fortfarande stilen.

Klassikerguiden Austin A30/A35
Gullig i originalutförande, en ettrig utmanare i historisk racing. Fortfarande påfallande prisvärd!

Våra Klassiker
Calle köper Kadett, Carl sitter bättre i sin Alfa, Fredrik trivs in sin Koja och Claes låter 93:an möta Ursaaben.  

Läsarnas Klassiker
John hade inte hjärta att börja bruksköra med sin Volvo. Marcus njuter av allt det bruna i sin Cadillac, Rolf fick en gratis Saab och Lars-Inge kör en mycket ovanlig Hillman.  

Fixa själv Mercedes-Benz 220 1969
Motorrenovering, rostlagning och polering – steg för steg blir drömmen om att återuppleva farfars Mercedes verklig.

Evenemangskalender
Här har du det senaste om landets alla bilevenemang!

BMW 850i 1991
Konstruerad för att få hela världen att tappa hakan och fortfarande otroligt fascinerande. Är det läge att köpa en tolvcylindrig supercoupé nu?

Medföljer som bilaga: Kryss & Klur 2022

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.