Nästa artikel
Alfa GTV6 – bah! Här är GTV8!
Turodödar-dödaren

Alfa GTV6 – bah! Här är GTV8!

Publicerad 25 maj 2016 (uppdaterad 2 juni 2016)
Sexcylindriga Alfa Romeo GTV6 marknadsfördes i Sverige som Turbodödaren – givetvis en gliring mot trenden med överladdade bilar som gällde. Men innan GTV6 ens hade lanserats fanns en åttacylindrig version!
Känner du dig lockad av Alfa Romeo GTV6 men tycker att de är lite för vanliga? Några år innan den första GTV6:an såg dagens ljus byggde tävlingsavdelningen Autodelta GTV 2.6i V8, med motor lånad från Alfa Romeo Montreal.

Initiativet kom från den tyska generalagenten omkring 1976–77. Autodelta hade redan byggt V8-försedd tävlingsbil. Gick det att bygga en gatuversion av samma bil? Den ursprungliga beställningen rörde 20 bilar, varav endast tre byggdes.

Priset var 5 000 D-mark – motsvarande 20 miljoner lire eller mer än fyra gånger så mycket som för en fyrcylindrig Alfetta GT.

I Klassiker 5/2016 finner du en komplett guide till GTV6 – Turbodödaren!

Även GTV 2,6i V8 hade en imponerande bula på huven.

I Klassiker 5/2016 handlar Klassikerguiden om Alfa GTV6.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.