Bild
Nästa artikel

Alfa GTV6 – bah! Här är GTV8!

Turodödar-dödaren

Sexcylindriga Alfa Romeo GTV6 marknadsfördes i Sverige som Turbodödaren – givetvis en gliring mot trenden med överladdade bilar som gällde. Men innan GTV6 ens hade lanserats fanns en åttacylindrig version!

Känner du dig lockad av Alfa Romeo GTV6 men tycker att de är lite för vanliga? Några år innan den första GTV6:an såg dagens ljus byggde tävlingsavdelningen Autodelta GTV 2.6i V8, med motor lånad från Alfa Romeo Montreal.

Initiativet kom från den tyska generalagenten omkring 1976–77. Autodelta hade redan byggt V8-försedd tävlingsbil. Gick det att bygga en gatuversion av samma bil? Den ursprungliga beställningen rörde 20 bilar, varav endast tre byggdes.

Priset var 5 000 D-mark – motsvarande 20 miljoner lire eller mer än fyra gånger så mycket som för en fyrcylindrig Alfetta GT.

I Klassiker 5/2016 finner du en komplett guide till GTV6 – Turbodödaren!

Kommentarer

#1
Jonas
2016-05-25 22:09

Ljuvlig! Finns det någon kvar månne? Kanske undanstoppad i ett tyskt garage? Ser gärna att Klassikerredaktionen spårar upp den i sådant fall, gärna genom en reportageresa till kontinenten i bruksig Alfa 90!

#2
Hans H
2016-05-26 11:16

Jag håller fullständigt med Jonas. Kör kör kör ! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.