Bild
Nästa artikel

Alternativa SAAB - motorer

SAAB

När man sent omsider klev in i fyrtaktarnas värld, var V4:an ingen självklarhet

Ovan syns "monstret", rekordbilen med sina dubbla tvåtaktare tvärställda i nosen, detta var ingenting som man tänkte vidareutveckla för produktion utan ett rent experiment.
Däremot vid denna tid började man så smått snegla på att byta ut den numera ganska ålderstigna drivkällan i Saaben, tvåtaktare hade nu nästan helt försvunnit från marknaden.

Trots ihärdiga förnekanden från Saabs sida så pågick efterforskningar och utvärdering av fyrtaktare för fullt. 1965 fick 96:an en ny större front, men ännu ingen ny motor, det dröjde ända till 1967 års modell innan den nya fyrtaktaren hade hittat ner i motorrummet, och det var som bekant en V4 från tyska Ford. 

Men det kunde blivit något annat, till höger ett par bilder från experimentavdelningen, 850cc fyran från Austin Mini sågs länge som ett bra alternativ. Mer exotiskt provades också en V4 från Lancia Appia ut, men man kan anta att den kanske skulle bli för dyr. En 900cc från Lloyd Arabella monterades också och provkördes, men då Lloyd/Borgwards historia tog slut hastigt runt 1961 så ströks det alternativet också.

Kommentarer

#1
kaninteloggain
2012-01-17 08:59

Mmm... bild 3: det ser väl ut som en boxermotor?
Kul att se Minis drivpaket, det har gott om plats i 96:an. Noterar att den har dubbla SU, men kan på grund av dålig skärpa inte avgöra om det verkligen är en 850. Värdelöst vetande: för den kommande 99:an fanns planer på en tvåtakts V6 på 1700 cc, med andra ord 2 ihopslagna vanliga 850 cc. Hade varit kul att höra den! Lär nog haft obegränsad törst...

#2
Mårten Carlsson
2012-01-17 10:23

DKW byggde V6 tvåtaktare på prov och några av bilarna de monterades i lär kommit ut på marknaden, värstingvarianten med sex förgasare gav 130 hästar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.