Bild
Nästa artikel

Amazonen vi aldrig fick se

reportage

Volvos nyinrättade designavdelning testade i slutet av 1950-talet om tvådörrarsversionen av Amazon skulle få den tidens modenyck: fenor.

Volvos formgivare kunde inte låta bli att experimentera med  det mode som i slutet på 1950-talet växte sig större för varje årsmodell: Fenor på bakskärmarna.

– Det fanns en lekfullhet. Detta var inte så allvarligt menade förslag, säger Gunnar Falck som arbetade på det som då kallades stylingavdelningen

Det är fascinerande att tänka sig hur den svenska trafikbilden hade sett ut om de vildaste idéerna blivit allvar. Fotografierna från stylingavdelningen visar hur en vanlig Amazon fått ett nytt bakparti format i lera.

Fenorna är visserligen inte särskilt höga men bakändan blir ändå betydligt mer imposant med sina utdragna skärmar och stora stående bakljus.

– Vi fick rätt mycket prover från underleverantörer, minns Gunnar Falck. Vi samlade dem i lådor, det är möjligt att bakljusen kommer från någon av dem, säger Gunnar Falck.

Ändringarna av fronten gör att bilen ser större ut. Den tudelade grillen har ersatts av en enda med en list i mitten som formar ett V.

Läs mer om Amazon med fenor i Klassiker nr 2/2018.
 

Kommentarer

#1
Dimman
2018-02-21 07:49

Amazonen har ju fenor......!?!

#2
TobbeLi
2018-02-21 13:50

Vanlig Amazon???
Den har ju en dörr på vänster sida och både fram- och bak-dörr på höger sida!
Och någon har tagit ratten ;-)
Attraktivt byte redan på den tiden ???

#3
Rolle
2018-02-21 17:08

Fronten Chrysler -56:a och baken Dodge 56:a? Amasonfronten i original var som Chrysler 300 55-56 och Imperial 55-56 så var influenserna kom ifrån är inte så svårt att se ;-)

#4
Hasse
2018-02-21 21:45

Hemskt ful - ungefär som de flesta jänkebilar vid den här tiden.

#5
TB
2018-02-21 23:47

Lite ryssfeeling....

#6
Rolle
2018-02-22 06:38

På femtitalet och särskilt den senare delen var det designavdelningen som helt bestämde utseendet i numera DSA (f.d. USA). Därför tillverkades det en mångfald av olika skapelser med fantastiska linjer och stora slitstarka motorer. För att inte tala om färgerna. Numera är det teknikerna som styr utseendet och därför är det mest "hen" bilar idag. Ställ 10 st olika nya svarta sedaner med sidan till. Stå sedan på 100 m och tala om på 10 sek vilka märken det är och rätt ordning från vänster ;-)
När det gäller europeiska bilar är nog en stor anledning till intresset att de fanns när man var ung och nostalginerven aktiveras inte känslan för skönhet i första hand. Man sa förr att skulle man köpa bil med hjärnan så köper man en tysk bil, köper man med hjärtat köper man italienskt om man håller sig till Europa.

#7
L-O
2018-02-22 15:50

Grillen är ju faktiskt ganska lik den vi idag ser på Volvo S90. Inte alls dum, enligt min mening.

#8
Peter Heed
2018-02-22 18:47

Nja!! Den "vanliga" 4 dörrar är väl ändå mycket snyggare enligt min mening!

#9
Peter Nyström
2018-02-26 13:15

Onekligen kul att bilen är rattlös, självstyrande redan då kanske (!?) och tvådörrars på vänster sida men fyradörrars på höger sida som TobbeLi säger. Ännu intressantare att man ändå gjort flera versioner med fenor, baklampan på bilden med öppet tanklock har annan form och kromlist på yttre kanten, jämfört baklamporna på stora bilden. På stora bilden har bakkofångaren en egen form men på tanklocksbilden vanlig bakkofångare men bakluckans nederkant högt upp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.