Bild
Nästa artikel
Arne och Audi i topp!

Arne och Audi i topp!

Midnattssolsrallyt 2015

Årets största händelse inom historiskt rally i Sverige – i helgen kördes Midnattssolsrallyt. Arne Bäckström vann i Audi Quattro men det var hård kamp mot Volvo 240.

Den 24-27 juni avgjordes den tionde upplagan av Midnattssolsrallyt sedan nystarten 2006. Centralort för rallyt var Västerås där start och målgång var placerade.

De har körts som en historisk tävling med två huvudklasser. En för tävlingsbilar, Historic, för bilar byggda 1985 och tidigare där det är snabbaste bil som vinner samt en för rallyinspirerade standardbilar byggda under samma period. De senare kör Regularity där det gäller att hålla en snittfart på 50 km/h på de avlysta sträckorna. Man får varken vara tidig eller sen till kontrollerna. Då blir det prickbelastning.

Bilarna i Historic ska vara tävlingsutrustade enligt FIA Appendix K vilket bland annat betyder att de skall vara byggda som man gjorde under den aktuella perioden med tillägg för modern säkerhetsutrustning.
 
Den totala sträckningen för rallyt var 1 173 kilometer varav 175 kilometer specialsträckor. De var uppdelade på fyra dagar. Dag ett var det invigning och en prolog i Västerås. Dag två gick rallyt västerut med lunchuppehåll i Lindesberg. Dag tre var det Uppland och Roslagen som stod som värd för rallycirkusen. Den avslutande dagen gick specialsträckorna nordvästlig riktning med avslutning i hamnen i Västerås.
 
Historictävlingen är uppdelad i ett stort antal klasser i huvudsak beroende på ålder på bilarna och storlek på motorerna. Bland förarna fanns både mästare internationellt och nationellt, till och med lokalt. En del tävlar för att vinna andra bara för att komma ut och lufta rallybilen som resten av året står och dammar i garaget. Det gör blandning en intressant både för åskådare och sponsorer.
 

Det är inte bara synintrycken som fått sitt lystmäte utan även hörseln fått sin belöning. Ljud som man aldrig glömmer från rallyskogen är Saab tvåtaktarnas ylande, de rakskurna mellandreven hos hundkojorna, trimmade högvarviga Escorter och Audi quattrons dova morrande femcylindriga motor med pysandet från turbons dumpventil. 
 
Två bilar med anknytning till Klassiker är den i förra numret provkörda Skoda 110R som Lars-Göran Frid och Lennart Göransson denna gång säkrade femteplatsen i Regularity Sport med samt den Audi quattro A2 som Arne Bäckström och Micke Ståhl tog hem totalsegern med. Audikarossen är byggd av Real Rally i Kårsta med Fredrik Donner i spetsen som man kunde läsa om i Klassiker nr 4 2015.
 
Efter en dag i skogen är man dammig, lomhörd och lycklig. Det är nyttigt med skogspromenader sägs det.
 
Preliminärt slutresultat KAK Midnattssolsrallyt 2015
Historic

1) Arne Bäckström, Haninge MK, Audi quattro. Tid 1.50.24,9
2) Arne Rådström, Östmarks MFF, Volvo 242. +2,9s
3) Mikael Wisti, Fagersta MK, Volvo 240. +7,0s
 
Regularity Elite
1) Thorbjörn Bye/Oddvar Moland (N), BMW 2002 Tii. 118,6 prickar
2) Bertil Trued/Uno Dahl, SMK Trollhättan, Saab 96. 167,6
3) Anders och Jörn Gröttum (N), Opel Ascona. 194,3
Regularity Sport 1) Sture och Helena Svensson, GMF:s BK, Saab 96. 135,6 prickar 2) Gunilla Åling/Åsa Samuelsson, SMF Västerås, Volvo 142. 171,9 3) Björn Burum/Rolf Alexandersen (N), Volvo 142. 180
Taggar: Reportage

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.