Bild
Nästa artikel
Austin Kimberley

Austin Kimberley

Svar på nöten

Vraket på bilden är alltså en Austin Kimberley som TobbeL redde ut ganska snabbt.

Dett var i grund och botten en variant på ADO17 plattformen som hade presenterats 1964. Det dröjde dock till hösten 1965 innan den fanns tillgänglig i Australien.
Här tillverkades den vanliga 1800-sedanen och kompletterades med en ”ute” denna populära personbilspickup, under 1968. Denna modell sålde riktigt bra i Australien, men 1970 ersatte Leyland Australia den med en helt egen modell, X6 som fanns i två varianter Kimberley och Tasman. Och dessa fick en mer renodlad sedankaross och ny front som särskiljde dom rejält från sina engelska likar.

Bilarna fick också en helt ny motor, en tvärställd sexa på 2,2 liter som drev på framhjulen. Trots att dessa X6 var tekniskt överlägsna sina konkurrenter på hemmamarknaden och hade fina utrymmen  så blev den ingen succé. Leyland hade inget stort utbud på australienmarknaden, det var X6, den mindre Austin 1100/1300 ADO16-modellen, hundkojan och så kom Morris Marina 1972.

Austin Kimberley och Tasman ströks ur sortimentet 1974 och egendomligt nog ersatte man dessa två mediumbilar med en stor bil, Leyland P76 som från början var en Rover-design som hade ratats hemmavid, men nu dammades projekt P7 av återuppstod i Australien. 
Den grandiosa P76 blev ett lika grandiost fiasko, det var egentligen ingen dålig bil det heller, förutom att den milt sagt såg lite egendomlig ut, men vad som definitivt dödade den redan från start skall inte skyllas på bilen självt utan att denna stora V8-bil råkade lanseras mitt i bensinkrisen.  Runt 18000 byggdes med start 1973, Leylands fabrik i Zetland stängdes i oktober 1974 och de sista kom att monteras i Nya Zeeland istället fram till 1975.
Taggar: Reportage, Hem

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.