Bild
Nästa artikel
Besiktningsfritt - är det bra?

Besiktningsfritt - är det bra?

Reportage

Nu är det klart att bilar som är äldre än 50 år slipper kontrollbesiktning. Vad tycker vi om det? Klassiker gjorde en enkät innan förslaget var klubbat.

Slutbesiktigat för 50-åringar
– vad tycker du?


20172305103032.jpg?itok=bM5VCm3c

Jan Tägt
Generalsekreterare MHRF

”Tekniska fel är en väldigt liten olycksorsak. Vi tror inte att det här skulle leda till ökade risker på våra vägar. Det är inga problem med fordon som är besiktningsfria idag. Förslaget visar på ett välförtjänt förtroende mot alla fordonsentusiaster. ”

20172305103046.jpg?itok=rtNo5RXW

Jonta Hänninen
Ägare CC Motors

”Jag tycker att tankegången är i grunden bra, så gamla bilar rullar oftast väldigt lite. Dessutom försvinner kompetensen på besiktningsstationerna snabbt nu, personalen kan allt oftare inte hantera gamla bilar. Samtidigt är många sena 60-talare väldigt brukbara och om folk börjar köra mer med dem av ren snålhet är det inte bra. Men på det hela är förslaget välkommet!”

20172305103104.jpg?itok=Il4p6q35

Peter Brobäck
Ordförande Svenska Volvo 140-klubben

”Jag är kluven, men mest positiv. Det största problemet med besiktningar av våra bilar är att CO-halten kan vara lite hög eller att besiktaren inte förstår hur glapp en pitmanarm är normalt på en 140. Men vi har ju också medlemmar som inte gör några reparationer själv på bilarna och för dem kan det ju vara bra att få reda på problem.”


20172305103122.jpg?itok=P0c7s1Ro

Claes Tingvall
Tidigare trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket

”Besiktning är viktigt, men anpassa till bruk och skick. En bil skulle kunna få varierad besiktningstid beroende på skick och hur mycket den verkar köras. Då skulle en felfri bil som körs få mil få en tid ganska långt fram i tiden. Man skulle också kunna ha regeln att vid ägarbyte så ska den in på besiktning. Ta inte bort besiktning, men det kan få gå 3–5 år mellan gångerna om bilen är i fint skick och körs lite.”


Vad tycker du? Kommentera gärna!

 

Vad tycker du förslaget med besiktningsfritt!

Taggar: Reportage

Kommentarer

#1
John Asplund
2017-05-23 22:19

Hade helst sett att besiktningsintervallen styrdes av resultatet. Blankt papper ger 3 år. Blankt 2 ggr på raken ger 6 år. Blankt 3 eller mer kanske 9-10år.
Men med ny besiktning vid varje ägarbyte för att inte en slarvig ägare ska kunna köpa sig till 10 åra intervall.

#2
Erik Lindman
2017-05-24 15:58

Jag oroas av samma sak som Hänninen, och därutöver att 50+ bilar kommer bli föremål för leksaksbyggande. Känns sådär.

#3
Y.
2017-05-24 19:25

Det hedrar Transportstyrelsen att man hållit sig till fakta - 50 år gamla, fortfarande registrerade bilar, klarar besiktningen
nästan helt utan anmärkningar. Veteranbilarnas sammanlagda körstäcka utgör någon promille av den totala vagnparkens
körsträcka, och veteranbilarna är inblandade i ett försvinnande litet antal olyckor.
Oavsett bilars ålder, beror i stort sett alla trafikolyckor på förarnas felbeteende - inte tekniska brister.
Upprördheten över denna (kommande) besiktningsbefrielse verkar mest komma från personer, som uppenbarligen inte
känner till att vi i Sverige haft en liknande besiktningsbefrielse i många år, för bilar tillverkade innan år 1950.
Sålunda rullar redan nu ett större antal "obesiktigade" bilar på vägnätet, men "blodbadet på vägarna", som olyckskorparna
kraxar om, har aldrig inträffat.
Till sist - tanken att "fel" personer skulle skaffa sig en 60-talare för att spara in besiktningskostnaden, faller platt till marken
om man betänker att det krävs ett stort kunnande och ett visst mått av arbete att hålla en så gammal bil rullande. Bara
reservdelsförsörjningen kan vara ett stort problem...
Försäkringsfrågan är en annan - de vanliga försäkringsbolagen kommer inte att erbjuda annat än en ren trafikförsäkring,
och t. ex. MHRF:s försäkring godkänner inte "vardagskörning".

#4
Fop
2017-06-05 12:09

Håller för en gångs skull med Clas Tingvall. Många av dessa fordon byggs om på otillåtet sätt och det är ingen som kollar.

#5
Göran Nordqvist
2017-06-05 14:39

Jag tycker också att någon form av besiktning borde göras kanske vart femte år. Å andra sidan kan jag tänka mig att är det en skrothög så är nog polisen där och åberopar en besiktning.

#6
Benny Nilsson
2017-06-05 22:16

Om vi tar bort besiktningen så kommer vi att bli utsatta för ännu mer flygande kontroller och godtycke från nitiska bilinspektörer så som hände i Rättvik.

#7
Larsa
2017-06-06 19:07

Tingvalls rekomendation verkar sund. Att äga en 50årsbil innebär väl inte att man kan bedömma om bilen är trafiksäker(vilket måste vara det viktigaste skälet) låt experterna ta en titt
(Det handlar väl inte om besiktningsavgiften som man vill spara?)

#8
Hans Wickberg
2017-06-17 01:16

Hej. Jag tycker att förslaget med besiktning av 50 åringar var 5 år lät bra. Att ta bort besiktningar helt tror jag inte på, även om flygande besiktning kan ta bort trafikosäkra bilar, hur länge kan du köra utan din bil blir uppmärksammad, speciellt som den kanske ser ut och är en pärla, men under skalet lurar ett fel som besiktningen upptäckt.

Vänligen
Hans Wickberg

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.