Bild
Nästa artikel
Blåa franska bilar

Blåa franska bilar

reklam

Förr hade länder sin egen tävlingsfärg i internationella sammanhang. Blått betydde Frankrike, och den blåa kulören är ännu flitigt använd i reklamsammanhang. Här kommer lite bilder från reklamvärlden på blåa franska bilar genom tiderna.

Taggar: Bildspel

Kommentarer

#1
Johan Thuresson
2017-11-19 22:41

Vilka skönheter! Ja, utom Renault Twingo, som var/är ett skämt!

#2
Andreas Uddling
2017-11-20 15:20

Jag må vara blåögd...... ;-) men i samlingarna ingår följande: en blå Renault Primaquatre EPA-traktor -37, tre medelhavsblå Renault 4cv -58, en blå Renault 19 cabriolet 16V -92 , en blå Clio -99: kan det bli bättre? Möjligen en blå Twingo med tygtak å en tidig ljusblå R4 Super med tygtak..... Blåögd? Nej, en medveten handling.....?

#3
Irfan Dz
2017-11-20 21:50

Många vackra bilar. Min pappa hade likadan blå Citroën Dyane när vi bodde i Jugoslavien. Jag skämdes för den bilen men pappa älskade den. Den höll i ur och skur, tog sig överallt (där djävulen vägrar gå), vi flyttade till en ny lägenhet alla våra möbler (inkl. köksmöbler, spis, kylskåp och frysskåp), pappa körde sina verktyg och maskiner när han startade sitt företag men den var ingen häftig bil och den var för svag, tyckte jag då. Men nu - nu skulle jag kunna tänka mig att åka runt i en sådan på somrarna med suffletten bakåtrullad...
Likadan Renault Twingo hade min fasters man. Jag körde den ett par gånger. Vet inte vad ska säga om den... minns inte så mycket förutom att den saknade servo och var svårstyrd. Mycket hårda stolar.

#4
Ulf Malmberg
2017-11-21 18:30

Simca 1000 är verkligen tuff. Min pappa började vårt bilinnehav med en klarblå Simca Aronde Elysée -57 därefter en ljusblå (mblå tak) Ariane -61 med oljeslukande Rushmotor. Jag blev i tidig ålder frälst av dessa vackra bilar och bestämde mig tidigt för att försöka införskaffa någon av dessa biltyper vid körkortsmogen ålder. Nu betydligt senare har jag bl.a. en ljusgrå (blå tak) Aronde Deluxe -58, grön Elysée -58 samt en röd Superdeluxe -59. Tyvärr så havererade växellådan på -59an nu senast i backen upp till insläppet på Wenngarn:-(

#5
Leif Hurtig
2017-11-24 13:07

De första två blå, 4CV och Dauphine, har råkat få "fel" årsmodeller.
Det är omslagsbilden till 1958 års 4CV på första bilden och bild 2, broschyframsidan på Dauphine, är 56 eller möjligen 57 års modell. Redan under modellåret 1957 fick Dauphine samma fälgar som syns på 4CVn på den första bilden.
4CV av 54 års modell hade samma hjul som syns på bild 2 (Dauphine).
Förvirrande? Icke alls. Dauphine var ju egentligen en ny kaross med 4CV-mekanik och något förstorad motor (850 cc istf 750 cc) men eftersom 4CV fortfarande sålde bra, tillverkade man modellerna parallellt och uppdaterade 4CV med delarna som togs fram till Dauphine. R8 presenterades 1962 och förutom den femlagrade motorn med slutet kylsystem så var det en vidareutveckling på Dauphines chassie med ny kaross. Nu tillverkades Dauphine och R8 parallellt fram till 1968.
Fr om 64 års modell fick Dauphine skivbromsar runt om från R8 och även den nya helsynkroniserade växellådan som togs fram till R8 Majorens 1100 cc motor.
Dauphine fortsatte med den trelagrade uppdaterade motorn från 4CV, men delade från hösten 1961 motorblock och topp med nya Renault 4 fram till 1968.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.