Bild
Nästa artikel
Europeisk lyx för USA

Europeisk lyx för USA

Reklam

Exotiska lyxbilar från vårt hörn av världen för USA. Konkurrensen var stor och reklamen blev ofta offensivare än här hemma.

Taggar: Bildspel

Kommentarer

#1
Leif Hurtig
2015-09-21 10:59

I första annonsen för Facel Vega får man kanske anta, att armstyrkan var bättre under femtiotalet, eftersom radio med automatisk antenn var standard, medan servostyrning till den stora, V8-framtunga, bilen var extrautrustning. I nästa annons, för Facel II, var servostyring standard.
I annonsen för Citroën SM för USA undviker man att visa den imponerande glasfronten med sex strålastare, varav två vridbara med styrningen. USA-kunderna fick pga USA-bestämmelserrna nöja sig med endast fyra runda, placerade långt isär och inga var vridbara.
Peugeotreklamen gjorde nog allt fel, när man jämförde sin modell mot andra, etablerade modeller, i stället för att framhäva sina egna kvaliteter och låta kunderna själva komma på jämförelsen... Jämför reklamtexterna för Mercedes.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.