Bild
Nästa artikel
Nästan färdigt

Nästan färdigt

prototyper

Bilar som är nästan färdiga, en del av dom blev klara, en del inte. Titta på fler spännande prototyper i bildspelet!

Kommentarer

#1
Andreas Uddling
2019-03-16 19:41

Hmmm, intressant stavning av Renault på "för-Frégaten". Men Den senare Renaulten var väl på väg att bli R15. Både R15 och 17 var ju i grunden samma bil med små variationer i inredning och mekanik. Dock syntes tydligast skilnaden mellan versionerna på den bakre rutan.

#2
Leif Hurtig
2019-03-20 12:24

Bild 2, Renault projekt 108 har fått fel bild. Projekt 108 var en stor svansmotormodell med viss avlägsen likhet med Tatra. Den hade Frégatens motor placerad ovanpå växellådan, liknande Saab 99, och fyrdelad bakaxel.
Men kylproblem, insikt om bagagerumsbehov och inte så vacker formgivning gjorde att projektet lades ner till förmån för projekt 110, som 1951 presenterades som Renault Frégate, en konventionell 4-dörrars sedan med tvålitersmotor med ett utseende liknande Chevrolet 1951-54.
Fregattens chassie var däremot mer avancerat än Chevrolet. Frégate hade individuell hjulupphängning runt om. Bakvagnsupphängningen från jätte-cevefyran hade plockats över till Fregatten, som därmed fick fyrdelad bakaxel med snett bakåtriktade bärarmar och gummiupphängt differentialhus under bagagerummet. Tack vare detta kunde även den mellanlagrade kardanaxeln monteras så lågt att durkarna både bak och fram var helt släta utan kardantunnel.
Frégate-namnet var också första satsningen på modellnamn med marin anknytning. 1953 började bilder och rykten florera om en kommande modell mellan lilla 4CV och Fregatt och Renault hade registrerat modellnamnet Corvette bland annat i Sverige. Det var därför Corvette visades som "Chevrolet Sport" under de första åren i Sverige. Renault Corvette fick i stället modellnamnet Dauphine när den presenterades i mars 1956.
Men Caravelle använde Renault flera år innan Floride/Caravelle presenterades; 1955 döptes snikmodellen av Frégate till Caravelle, medan normallyxiga Frégate Amiral även fick en lyxigare variant som kallades Grand Pavois (flaggskeppet).
Till 1955 års modell presenterades även en kombimodell av Frégate, en snikmodell som brukligt var på den tiden, med namnet Domaine.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.