Nästa artikel
Bli en Clubman!
Reportage

Bli en Clubman!

Publicerad 7 april 2020 (uppdaterad 7 april 2020)
Med en ny front och ny instrumentpanel så skulle nya Mini Clubman och 1275 GT ta Hundkojan in i 1970-talet.
Från början var tanken på en uppdaterad Mini mycket mer än bara ett ”nose-job”! Man tog fram designförslag på hur den nya fronten kunde kombineras med ett mer utdraget bakparti. Det fanns också planer på att ge Minin en halvkombilucka. Men av detta blev intet. 
 
Istället fick den nya Minin nöja sig med en ny front, instrumentpanel och tillnamnet Clubman. Till årsmodell 1970 försvann Riley Elf och Wolseley Hornet liksom Austin Countryman och Morris Mini Traveller som ersattes av den nya Clubman Estate. Formmässigt var den modellen kanske den mest lyckade Clubman då den längre fronten gifte sig ihop med det längre och kantigare bakpartiet. 
 
Även Cooper ströks till förmån för 1275 GT. Cooper S fanns kvar lite längre, men i juli 1971 lades även den modellen ner och 1275 GT var kvar som den mest exklusiva och sportiga versionen. 
 
I Sverige säljs till en början Clubman enbart med 1000-motor och tvådörrarskaross. Enbart 1974-75 importerades 1275 GT till Sverige och därefter såldes inga fler Minis med Clubman-front i landet.
 

När 1275 GT kom till Sverige 1974 fick någon som förhoppningsvis var duktig på annat än att teckna bilar göra reklambladet.

Mini Clubman lades ner 1980 och Clubman Estate 1982. Originalet, Minin med det runda fejset, skulle hålla ut i hela arton år till!
 
I Klassiker nr 3/20 berättar vi om Mini Clubman och Christian Bergmans fint renoverade 1275 GT. 
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.