Bild
Nästa artikel

Boken som förändrade bilen

UNSAFE AT ANY SPEED

Det finns en särskild sorts klassiska böcker som man kan nämna helt obekymrat utan att ha läst dem, en av dem är Ralph Naders "Unsafe at any speed" eller "Den livsfarliga bilen" från 1965. Känd för att vara boken som satte stopp för försäljningen av Chevrolet Corvair och fart på Naders egen karriär som konsumenträttsadvokat.

Det Nader gjorde var att sammanställa hela bilden av alla de rättsfall som pågick runt om i USA efter olyckor med den svansmotorförsedda Chevroleten.

Förutom Chevrolet kritiserar Nader motorpressen som han menar inte skrev rakt ut hur farlig modellen var, först när Chevrolet förbättrat vägegenskaperna vågade man ta bladet av munnen.

Det är faktiskt bara ett av åtta kapitel i boken som handlar om Chevrolet Corvair, andra avhandlar hur instrumentbrädesdesign försvårar skador vid olyckor, ett kapitel handlar om miljöproblem och det sista kapitlet "The coming struggle for safety" tar upp hur bilindustrin ska tvingas att lägga större vikt vid trafiksäkerhet.

Boken är välskriven och kan nästan läsas som en thriller men den är samtidigt väldigt konkret. I en appendix finns en lista där läsaren själv kan bocka av om en bilmodell har bra säkerhet, men det handlar om ytterst rudimentära saker som att ytterbackspeglar ska finnas.

Varför ska man som bilentusiast läsa den här boken? Även om du älskar allt med bilarna som Nader kritiserar så är det ändå mycket intressant att läsa en bok som påverkat utvecklingen av bilindustrin.

Det kan dock vara svårt att hitta den, i Stockholm gick den dock att få upp från Stadsbibliotekets arkiv.

Nästa gång du sätter dig i en 1970-talare med mattsvart polstrad instrumentbräda så kanske du inte ser en tråkig och ful instrumentbräda utan istället tänker på vilket viktigt steg framåt mot säkrare bilar den var.
Taggar: Reportage
Boken som förändrade bilen
Boken som förändrade bilen

Kommentarer

#1
Thomas Bengtsson
2009-03-05 20:15

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Ralph Nader inte hade, och inte idag heller har KÖRKORT, dessutom var det väl så att ägare av Chevrolet Corvair många gånger inte hade läst instruktionsboken som angav 1,2 kg i framdäcken och blåste i c:a 2 kg vilket gjorde att vägegenskaperna förändrades till katastrofala, sedan är ju amerikanerna förtjusta i att stämma varann....

Hur som helst, det sista jag hörde om Ralph Nader var att han var ledare för Miljöpartiet i USA....

#2
Dag Midböe
2011-08-13 12:15

Hej Thomas

Vad syftar du på med ditt inlägg? Håller just på att läsa boken. Naders mål var att förmå biltillverkarna att bygga säkrare bilar, vilket han har varit mycket framgångsrik med. Heder åt en sådan man. Dagobert

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.