
Carlo Abarth var redan etablerad motortrimmare och racerbilskonstruktör, 1953 vände han sig till Ghia för att få karosser till två specialbilar, den ena var baserad på Fiat 1100 och den andra på en Simca.
Formgivnigen blev en fullträff och inte bara ett bra dragplåster för Abarth utan även för Ghia, man fortsatte på det inslagna spåret och använde samma formspråk på fler modeller. Ghia hade på samma tid ett nära samarbete med Chrysler, och försåg dom med flertalet "dreamcars" man byggde även bomben i större skala, 1953 presenterades Dodge Firearrow, följt av Firearrow 2 året efter.
Samtidigt hade man byggt två stycken till som hette Firearrow 3 en som coupe och en öppen roadster. Chryslers egen chefsdesigner Virgil Exner spann vidare på bomb-looken, och dikterade formen för Ghia som handbyggde dom.
Firearrow 4 kom även att kallas just Firebomb, och var den sista i raden av dessa dream-cars men kom samtidigt att stå modell för en begränsad serie exklusiva vagnar.

Carlo Abarth med bomberna 1953

Ghia Fiat-Abarth 1100

En öppen "bomb" byggdes också på Simca-bas, och visades upp något spektakulärt på det här sättet på Parismässan1954

Dodge Firearrow 1953

Dodge Firearrow 2 1954

Dodge Firearrow 3

Firebomb

Dual Ghia 1957

De Soto Adventurer 1954

Supersonic Aston Martin

Supersonic Fiat 8V
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.