Nästa artikel
Borgward - efterspelet i Mexiko
Reportage

Borgward - efterspelet i Mexiko

Publicerad 28 juli 2022
Borgward gick ut med flaggan i topp. Man hade precis börjat tillverka den lyxiga P100 när konkursen slog till - men den nya bilen var inte uträknad för det.

Med Borgward P100 skulle man ta upp konkurrensen på allvar med Mercedes-Benz. En stor sexcylindrig sedan med modern form och teknik - luftfjädring till exempel. 
Motorn var dock inte särskilt ny  - den hade man ärvt från 2400 Pullman. Man piffade dock upp den lite så den lämnade 100 hästkrafter - vilket var lite mer än den nya Mercedes 220 hade.  Priset låg också till Borgwards favör - 13150 DM mot Mercedesens baspris på 16750. 

Men det tog ett snöpligt slut med Borgwards rungande konkurs i augusti 1961. Totalt blev det bara 2591 P100 byggda sedan premiären i juni 1959. 

Borgward fortsatte dock göra den lilla Arabellan ett tag till innan alla jurister och parter var överens. Först 1963 var man klar med det hela. 

Nu stod Bremens stad med en stor tom bilfabrik som man undrade vad man skulle göra med.  Ett erbjudande kom från exotiskt håll - Industrimannen Gregorio Ramirez från Mexiko köpte loss pressverktyg och rubbet för både Isabella och P100 och fraktade det till Monterrey i nordöstra Mexiko. 

Men det tog lite tid för Ramirez huvudbolag Industria Automotriz  gick i konkurs 1964.  Först 1967 under det nybildade FANASA kom den mexikanska Borgwarden ut och den bytte nu namn till Borgward 230GL

I princip den enda förändringen man gjorde var att fimpa luftfjädringen. 

Det fanns först två nivåer:  230L och 230GL - sen tillkom en enklare variant utan fenorna på bakskärmen som bara kallades för 230. Den fick även en enklare mindre bakruta.  

Man hade ju från början tagit med sig alla rättigheter  hela och produktionslinan till Isabella med. Det fanns en plan att göra den under namnet Borgward Azteca men om det blev det intet.  Den nygamla Borgward 230 blev inte den heller någon större lycka. Den försvann utan någon uppdatering alls gjorts eller ersättare planerats under 1970. Dock gjorde man ungefär lika många av den i Mexiko som man hade gjort i Bremen - 2267 stycken. 

Men några år senare dök det upp en märklig sak...

Här sitter Borgwardemblemet på en cirka 1975 års AMC Hornet. 
VAM byggde AMC:s bilar på licens i Mexiko - skulle man återuppliva Borgwardnamnet på en AMC? 

Det blir inte mindre mystiskt med det här reklamprospektet på tyska. 
Här står det att 'Borgward Isabella 23' görs på AMC Concord (som kom 1978)  men skall ha Borgwards 2,3 liters sexa. 

 

Det mystiska prospektet är undertecknat P. Müller-Buchhof i München - som på den här tiden också verkat försöka importera brasilianska Pumabilar till Västtyskland

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.