
Bristol Cars i rekonstruktion
En epok med brittiska lyxbilar som inleddes 1946 ser nu ut att gå i graven. Anrika bilmärket Bristol Cars står nu inför rekonstruktion.
På grund av ekonomiska bekymmer tvingas mytomspunna Bristol Cars till rekonstruktion. 22 av 27 anställda vid fabriken i Bristol, i sydvästra England, har fått lämna sina jobb.
Rekonstruktör Tom MacLennan menar dock att hoppet inte är helt ute:
– Vi uppmanar alla intresserade att ta kontakt med oss så fort som möjligt och är säkra på att vi kan skapa en framtid för denna ikon bland brittiska bilmärken, säger han i en kommentar till BBC.
Liksom Saab Automobile har Bristol Cars sitt ursprung inom flygplansindustrin. Efter andra världskriget, 1946, riktades verksamheten om mot handbyggda lyxbilar. Bristol var en praktfull vagn men samtidigt mer diskret än Rolls-Royce och Bentley.
Verksamheten har rattats från en enda bilhall i fashionabla Kensington i västra London. Även om företaget på senare år inte offentliggjort några försäljningssiffror ryktas det om runt 20 levererade bilar om året, alla med en prislapp på 150 000 till 250 000 pund.
Dagens modellprogram består av modellerna Fighter, Blenheim, Blenheim Speedster och Series 6. En egenhet som hängt med sedan Bristol 405 från mitten av 1950-talet är reservhjulets placering i ena framskärmen.
Om biltillverkning återupptas återstår att se, Bristol Cars lovar dock att även i fortsättningen bistå med service och reservdelar.
Kommentarer
Förhoppningsvis kan friskt kapital få denna särling bland biltillverkare att fortsätta. Kanske BMW är intresserad, Bristol började ju med BMW:s motorkonstruktioner som tagits som krigsbyte.
Arvet från BMW kunde ju länge ses i form av att Bristol, liksom det tyska märket, hade "njurar" i grillen.
Min teori om hur Bristol kan räddas:
http://biltrafik.blogspot.com/2011/03/nicely-understated-never-underrated.html
Här kan vi också bjuda på mer läsning om Bristol:
http://www.vibilagare.se/klassiker/klassiska-bilmarken-bristol-28671
/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare
Var in där hos ÅF vid London besök 2010.
Säger bara en sak. Blev behandlad som rötslam.
Sorgligt för bilarna är helcrazy på ett positivt sätt.
Annat var det på fabriksbesöket på Morgon.
Nästan lika varmt minne som de 8 besök jag hunnit med på SAAB på Stallbacka!
Robert: Visst är det märkligt att vissa inte har lärt sig att det oftast inte syns utanpå vem som har pengar och vem som inte har det? Kanske inte så konstigt att Bristol går omkull, med den inställningen.
http://biltrafik.blogspot.com
Synd om dette merket skulle forsvinne, de har laget mange pene biler oppigjennom tidene.
For den som vil se Bristol "in action" så kan man jo se på Inspector Lynley Mysteries.