Nästa artikel
Broschyren som blev ett rättsfall
Billig PR

Broschyren som blev ett rättsfall

Publicerad 7 september 2011 (uppdaterad 7 september 2011)
När Mazda skulle lansera nya 929 i Sverige drog man på stort. Det gillade inte Rolls-Royce.

”Mazda 929 Legato. Familjens nya Rolls.” Mazdaimportören Olle Olsson Bilimports slogan för sin finaste modell 1979 har blivit en klassiker – i juridiska kretsar.

För Rolls-Royce stämde Olle Olsson för varumärkesintrång – man hävdade att det var uppenbart att det var deras märke som avsågs med ”Rolls”, att detta missbruk hotade att förringa märkets värde och att det dessutom fanns en risk för sammanblandning.

Mazda erkände att man avsåg just Rolls-Royce med uttrycket Rolls men kunde inte se hur detta skulle kunna skada det brittiska bilföretaget.

Uppsala Tingsrätt gick helt på Rolls-Royce-linjen och ålade Olle Olsson Bilimport att betala de 50 000 kronor som britterna krävde i skadestånd.

Det tyckte nog Olle Olsson som fick enormt mycket publicitet tack vare tvisten var ganska billigt. De överklagade i alla fall inte domen.

Grillen på 929 ser mer ut som Mercedes än Rolls. Broschyrbilden ser ut att vara tagen i all hast, i ösregn och med torkarna på högfart.

Jomen här är ju den brittiska känslan påtaglig. Hög risk för sammanblandning!

På automatversionen av 929 Legato fanns inte mindre än åtta varningslampor som alla krävde djupdykning i instruktionsboken för att tyda. Hög risk för sammanbrott.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.