Bild
Nästa artikel
Busigaste bussen – B32

Busigaste bussen – B32

VW-Porsche

När tysk ingenjörskonst är som roligast – en folkabuss med Porschesexa!

Volkswagen Transport – Klassikers samlarserie #2

Volkswagens transportbilsserie var med och satte fart på Europa efter andra världskriget. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar om arbetsmyran, semesterfiraren och frihetssymbolen som betytt så mycket för så många. T1, T2 och T3! Buss, pickup, brandbil, flygspanare, ljudmätarbuss… Varianterna är oändliga!

Begränsad upplaga – säljs endast i vår webbshop. Priset inkluderar frakt.
Det ska ha börjat med att Porsche testade bilar i Algeriet, och man behövde en snabb servicebuss som kunde håla tempot med de andra bilarna.  Då tog man en Volkswagen Transporter och stoppade i en 204-hästars boxersexa. 0-100 gick på 8,6 sekunder så den hängde nog med ganska bra i svängarna, detta skall ha varit någon gång under 1981. 

Lite senare bestämde man sig för att utveckla idén, varför inte sätta den i produktion?  Hur tankar och dialoger gått mellan berörda parter får vi nog inte veta, men projektet fick klartecken.  Nu skulle det byggas en sportbil, fullutrustad, med nio sittplatser! 

Motorn blev Porsches 3,2 liters boxersexa på 230 hästkrafter. Hjulupphängningar, fjädring och bromsar kom också från Porsches reservdelshyllor. Oljekyl monterades fram, ett annat tråg, och smörjsystemet fick modifieras. En större bensintank på 90 liter trycktes också i.

Utanpå syntes inte mycket av det. En liten diskret spoiler under fronten fram, ett par galler på bakskärmen. Fuchsfälgar och ett Carreraemblem bak skvallrade lite om vad det handlade om. En Porsche i Volkswagenkläder - B32.

Inuti var standarden hög för en VW buss, lyxigaste utförandet som kallades Carat ingick i B32-paketet, plus en traditionell Porscheratt. Lyxbussens prestanda uppgavs till 0-100 på 9,6 sekunder och toppfart på 185 km/h. Det var dock ganska friserade siffror. I verkligheten gick den betydligt fortare än så, drygt 220 km/h ska det handlat om istället.

År 1983 kunde hugade spekulanter beställa sin Volkswagen-Porsche B32 genom Porsches egna försäljningsnät i Zuffenhausen.  Prislappen var på häftiga 150 000 D-mark. Kanske var det det, eller prestandan som fick spekulanterna att i stort sett utebli?  Även en närmast obefintlig marknadsföring gjorde sitt till, för totalt kom det bara levereras 15 stycken av Volkswagens häftigaste buss genom tiderna. Den sista skall ha rullat ut från Zuffenhausen 1985.
Busigaste bussen – B32

Kommentarer

#1
Pontus Egerö
2019-12-18 17:02

Minns att jag läste om den där Porschemotoriserade bussen i tidningen 4 Wheel drive för evigheter sen. I samma nummer berättade man även om en annan 6 cylindrig buss som skall ha initierats av VW själva från början (i princip en 6 cylindrig VW motor) men att man lagt ner projektet när framhjulsdrivna Typ 4 blev aktuell (med 5 cyl Audi motor) men att någon fristående företag hade planer på att jobba vidare med den 6 cylindriga VW motorn o stoppa i bussar.

#2
Nobbe Axelsson
2019-12-29 15:40

Måste ha varit en spännande upplevelse att köra i 220km/t på autobahn och få en kastvind....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.