Bild
Nästa artikel
Byggd för Autobahn!

Byggd för Autobahn!

Reportage

Sista årsmodellen, utrustad med det mesta i tillbehörs-katalogen och i ett osannolikt fint originalskick. Drömcoupén från Rüsselsheim – precis som vi vill ha den! 

Det är söndag morgon och Autobahn mellan Falun och Borlänge ligger tom. Året skulle kunna vara 1977, bilen är så gott som ny och kanske är jag ekonomichef på Clas Ohlson i Insjön, eller möjligen en 40-årskrisande försäljare från Grängesberg. Japp, just han som av fåfänga lät sig fångas av något så opraktiskt som en coupé istället för en 4-dörrars sedan. Herregud, med tre barn och allt. 
3 634 mil är inte mycket och det mesta känns nytt, obrukat. Det är Opel i varje konserverad spor och rätt länge ligger jag runt 3 500 varv i 90 km/h innan jag vågar stampa till. Lådan växlar ner och sexan svarar distinkt. Så värst hisnande är det kanske inte, men oj vad den låter vasst. Säkert att det inte är en BMW?

Läs mer om landets förmodligen finaste Commodore i senaste numret av Klassiker! 
Taggar: Reportage
Byggd för Autobahn!
Byggd för Autobahn!

Kommentarer

#1
Lasse E
2017-06-08 20:32

Rostade? Absolut! Men så var det då. Och nu börjar rostskyddet bli dåligt igen. Ju rikare vi blir, desto sämre kvalitet på allt från mat till elektronik och hus. Ekonomiskt och miljöklokt? Nej! Men vi har annat för oss idag än att tänka och kräva. Allt var bättre förr!

#2
Retro
2017-06-11 19:31

...... och ju förr desto bättre ....

#3
Joel
2017-06-13 15:39

Jag säger som jag brukar: När Opel fick underbett, då gick det åt pepparn.

Uppväxt i nya Rekordar under sexti- och sjuttitalen som man är. Farsan bytte nästan varje år efter att ha börjat 1962 med en -61. -64, -65, -66, -67, -69, -74 (som behölls och kördes 27.000 mil). Sista Opeln blev en Ascona B -78. Därefter började han köra Volvo.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.