Nästa artikel
Cabrioleten som kom bort
tryckfelsnisse?

Cabrioleten som kom bort

Publicerad 23 april 2023
År 1961 dök det upp en Volkswagen 1500 Cabriolet i broschyrerna – vilken dröm! Kruxet var bara att bilen inte fanns...

Det fanns allvarliga planer på en cabriolet i Typ 3-serien. Karmann byggde totalt 16 bilar för olika tester och utvärderingar innan man skrinlade projektet. Antagligen skulle en sådan bil bli alltför dyr i slutändan. 

Ändå hamnade cabrioleten i reklamen – som i den franska Volkswagenbroschyren.

Tryckte man upp dem innan man skrotade planerna på cabrioleten? Råkade den komma med av misstag? Eller var det bara en smart marknadsföringsgimmick - att visa upp en snygg cabriolet i sortimentet som dragplåster?   

Den franska broschyren över Volkswagens nya typ 3.

Hundra sidor Volkswagen Typ 1 – beställ nu!

HUNDRA SIDOR VOLKSWAGEN TYP 1
Bubblan, Baggen, Folkan... Frågan är om någon annan bilmodell betytt mer för den framväxande bilismen i Sverige än Volks­wagen Typ 1. Nu har vi samlat Klassikers bästa artiklar i en samlar­utgåva, tryckt i begränsad upplaga. Herbie, specialmodeller, cabrioleter, rallybilar, custombyggen och alldeles vanliga helt fantastiska folkor! Säljs inte i butik, finns bara att köpa här i vår webbshop.

 

INNEHÅLL:

Herbie – en Folka med egen vilja
Umgänget med en filmstjärna kan ibland vara påfrestande. Klassiker gjorde allt för att få åka med en legend på fyra hjul.
Rallyklassiker VW 1303S
En av de pilgröna VW 1303S som såldes som rallybilar har återuppstått.
Sverigeresan Tidernas väg
Vi tog ett före detta skogsvrak tillbaka till rötterna! En fantastiskt patinerad VW Typ 1 1949 lotsade oss längs Tidernas Väg – en historisk sträcka med ursprung före vikingatiden. Från Uppsala i söder till Ånge i norr.
När Volkswagen kom till Sverige
Det började modest med fyra folkor som kom med Helsingborgsfärjan.
Svenska folkaminnen
Etthundratjugonio bubblor plåtade runt om i ­Sverige och 20 svenskars folkaberättelser.
Customtrenderna
Cal Look, Rat Look, Baja Bug. Ingen bil har skapat så många customtrender som Folkan – och ständigt föds nya.
Volkswagenhuset i Södertälje
När Svenska Volkswagen skulle flytta ut från klassiska komplex från 1963 var vi där och dokumenterade.
Volkswagen 1300 1968
Ingbritt krävde att Per Andersson skulle köpa ­Folkan. Annars skulle den skrotas.
Renoveringen Antikbehandlad
Den tidiga Bubblan var i ett skick som aldrig kunde återskapas. Bevara blev ledordet. )
Sverigesesan Järvsö med omnejd
Vi lånar Anders Löfströms härliga VW Cabriolet 1956 och drar till Hälsingland.
Dokument Säkrare folkor
Unikt arkivmaterial – VW tänkte mycket på trafiksäkerheten. Tro ingenting annat.
Volkswagen 1200 1961
Manisk bilvård lönar sig – den här VW:n är i just-rullat-av-bandet-skick.
Volkswagen 1303S Big 1974
Sena folkor är roliga att köra – vi provar den ­mytomspunna Big.
Klassikerguiden VW Cabriolet
En öppen Volkswagen är för många själva sinnebilden av en klassiker.
Hebmüller Cabriolet 1949
Osynkad låda, mekaniska bromsar och bara 25 hk. Ändå finns sportigheten där i Sveriges enda ­Hebmüller.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.