Nästa artikel
Cardin Cadillac
modelejon

Cardin Cadillac

Publicerad 8 juli 2020 (uppdaterad 8 juli 2020)
Hur skulle man kunna toppa den lyxiga och välutrustade Cadillac Eldorado? Jo fråga Pierre Cardin!
Pierre Cardin grundade sitt modehus 1950 och får anses vara en mångsysslare inom, mode, design och kultur.

I bilvärlden hade han på sjuttiotalet tagit fram ett "Pierre Cardin" paket åt AMC Javelin, detta fanns åren 1972-73.

Nu kom idén att göra en specialmodell av yppersta klass och lyx - och vad vore då bättre än att starta med en Cadillac Eldorado? 
Den här specialmodellen byggdes inte hos Cadillac, utan bilarna togs till American Coach Custom i Kalifornien för att förvandlas till Eldorado Evolution som den kom att heta officiellt.

Där började man med att förse dom med en futuriskt ljusramp bak. Fram blev den mer kontroversiell, den redan långa nosen på Eldoradon gjordes nästan 25 centimeter längre!

Den försågs med en ribbgrill och dolda lampor. För att få det hela att passa ihop togs framskärmarna från Oldsmobile Toronado. Extra stor vikt lades vid lackeringen, metallicfärger i många lager för djup och lyster.

På insidan gick man loss fullständigt, allt som kunde göras i finaste läder gjordes det. Som innetaket och till och med handskfacket kläddes. Den gick att få med glastak, kylskåp, det ingick även ett litet barskåp med vinkaraff i kristall - designad av Pierre Cardin själv.

Lammullsmattor och detaljer pläterade i 24 karats guld fanns också med i paketet. För underhållning stod den finaste utrustningen från Sherwood på musiksidan, baktill fanns TV med inbyggd videobandspelare.

Det var en enormt påkostad bil med en enorm prislapp såklart. Eldoradon var en dyr bil från början med en prislapp på drygt 19000 dollar. Pierre Cardins Eldorado Evolution landade på närmare 60 000 dollar!
 
Med premiär 1981 hade man en plan att göra 300 Cardin Cadillac om året, men det målet kom man inte i närheten av. Specialmodellen gjordes bara 1981 och 1982 och knappt 100 stycken lär det ha blivit.

En Eldorado Evolution gjordes som 1983 års modell. Det var en cabriolet som GM själva beställde för att ha som utställningsbil.
 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Klassiker

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.